NULL Skriv ut sidan - Gartman / Gardtman

Anbytarforum

Titel: Gartman / Gardtman
Skrivet av: Benny Backman skrivet 2009-11-18, 09:33
Hej Anna och Per, stort tack för era uppgifter! Per, du anar säkert vad jag är ute efter. Jag tidigare stött på en anmoder från Skåne som flyttade med Husbond från godset i Skåne till Sparreholm. Kanske har nåt liknande skett här? Intressant med uppgiften om soldat Anders Backman. Kanske finns det en koppling?
Anna: Nej, min trumslagande anfader Lars Olsson Backman (f. c:a 1745) är, åtminstone inte såvitt jag vet, barn till Didrik Gartman. L B kommer som ung dräng och 2:e trumslagare i Södermanlands Regemente till Väsby kaptensboställe i Tumbo (D) 1763, samtidigt som D G. Ingenstans kan jag finna några uppgifter om föräldrar, varifrån han kommer eller när han är född. Har letat i Tumbo med grannsocknar och lite överallt, men kan inte hitta några uppgifter om hans bakgrund.
Tanken slog mig - om än långsökt - att D G kan ha städslat tjänstefolk från sin egen hemtrakt när han slog sig ner i Tumbo efter kriget. Jag har - som du kan se ovan - stött på detta förr i min forskning. Därav mitt intresse för Didrik Gartman.  
Så nu ska jag sätta igång och leta efter L B i Knutby. Ett långskott, jag vet, men jag börjar få ont om goda idéer...
 
Mvh
/Bb