NULL Skriv ut sidan - Gam / Gamb / Gahm

Anbytarforum

Titel: Gam / Gamb / Gahm
Skrivet av: Ebba von Sparr skrivet 2014-09-14, 23:16
Hej Leif!  
 
Hoppas du hittar något i Ljungby. Det vore verkligen roligt!  Det var så längesedan jag forskade där,  och jag lyckades inte hitta något mer än detta i kyrkoräkenskaperna.  Att jag letade i Ljungby efter Israel Gahm beror på att dottern Anna Maria var gift med komministern i Ljungby Sven Ljungberg. Tänkte att föräldrarna eventuellt bodde i dotterns familj. Men såvitt jag minns hittade jag inget om att Israel Gahm avlidit i Ljungby. Det är dottern Anna Maria som jag forskat kring. Övriga syskon vet jag inte så mycket om. Två bröder dog som barn, Christoffer som du nämnde, vet jag endast när han föddes. Sonen Israel hamnar i Nora, Carl Gustaf i Lindesberg och Anna Maria i Ljungby. Anna Maria avlider 1806-01-20 i Angelstad (C:4 sid 208).  
 
I Stockholm finns en bouppteckning år 1724 efter Anna Maria Gahm, änka efter Olof Tunman. I bouppteckningen räknas hennes arvingar upp, nämligen hennes syskon; brodern tullnär Israel Gahm i Eksjö, systern Catharina Gahm i Eksjö (gift med Johan Christoffersson Möller), avlidne brodern Cornelius Gahms dotter Elisabet. (Bouppteckning i Stockholms stadsarkiv 1724/1:1090). (tips här i Anbytarforum 2005-02-24 av Staffan Bengtsson)
 
Det verkar som Israel Gahm och hans syster Catharina har gift sig med ett syskonpar, Anna Christoffersdotter Möller och Johan Christoffersson Möller. Har inte hittat några belägg men efternamnen är ju samma!
 
Det finns ju en familj Gahm till i Stockholm också, men ännu har jag inte hittat någon koppling. Men jag tror den finns .........
 
Vem/vilka forskar du på? Vore roligt att få lite fler uppgifter!
 
Vänlig hälsning
Ebba