NULL Skriv ut sidan - Gam / Gamb / Gahm

Anbytarforum

Titel: Gam / Gamb / Gahm
Skrivet av: Leif Gson Nygård skrivet 2014-09-09, 00:51
Jag har länge sökt med ljus och lykta efter Israel (Jonsson) Gahm, tullinspektör i Eksjö och senare ryttmästare.
 
Han finns med sin familj i Eksjö till 1727, därefter är de försvunna. Frågan är var?
 
Senare dyker hans hustru/änka Anna Möller upp i Nora och Lindesberg, Örebro län (T) med bl a sina söner Isarel Gahm (1708-1765) och Carl Gustaf Gahm (1711-1769). Hustrun dör 1757 i Lindesberg. Av de uppgifter jag har lär Israel ha dött någon gång mellan 1740-1757.
 
Den teori jag jobbar efter är att han de flyttar till Stralsund. För där föds en Catharina Gahm, gift i Lindesberg (T) med avskedade korpralen Johan Gahm. (Johan är f 1731 och sannolikt son till Arvid Gahm i Ramsberg). De vistas i Lindesberg mellan 1767-02-13 till 1769, då de flyttar till Arboga.
 
Men jag vet inte hur man får fatt på militaria från Stralsund för tiden från 1727? Och finns det några kyrkoböcker där? Jag har ingen erfarenhet alls av forskning i dessa trakter (Tyskland?). Har sökt efter ryttmästare i många regementen men det är ju som att leta efter en nål i en höstack...
 
Sedan skulle jag gärna vilja kontrollera Arméns Pensionskassa. Är det bara Vadstena på plats som gäller? Eller finns något digitaliserat?
 
Så jag är tacksam för alla tips hur jag kommer vidare.  
 
/Leif