NULL Skriv ut sidan - Fyrwald

Anbytarforum

Titel: Fyrwald
Skrivet av: Johan Anell skrivet 2016-02-24, 15:37
Självklart var Carl Gustaf farfar far och Magnus Fyrwald var farfars farfar till Carl Wilhelm.  
 
Magnus bror Eric, 1709-58, som övertog släktgården Stav i Floda efter föräldrarna, Eric Månsson, 1668-6/12 1766, och Kerstin Nilsdotter, 1670-5/3 1765, blev både min ff ff mf mf och min ff fm mm mf. Kontakten verkar ha bestått mellan Fyrwalds och släkten i Floda i flera generationer. Jag har t.ex. Stockholms Adresskalender 1884, som tillhört Magnus Fyrwalds son (kungl.hovgulddragaren) Fredrik Fyrwalds dotterson (patronen på Elfvik, Lidingö) Johan Fredrik Stahre, 1811-85. Den borde Johan Fredrik ha lämnat kvar vid besök hos min farfars farfar året innan han avled. Kanske var han där för att dricka brunn vid Augustenbad i Bie. Ytterligare två generationer senare gifte sig Johan Fredrik Stahres dotterdotter Kate Ankarcrona med min farfars syssling (provinsialläkaren i Rimbo) Nils Magnuson.
 
De Fyrwalds som lever idag borde alla vara ättlingar till Carl Wilhelm? Alla de övriga jag känner till avled ogifta eller gifta men barnlösa. Men via kvinnliga led finns det ju en hel del ättlingar, mest bekant är kanske Magnus Fyrwalds  sondotter dotterson, konstnären Oscar Björck, 1860-1929.