NULL Skriv ut sidan - Funk / Funck / Funch

Anbytarforum

Titel: Funk / Funck / Funch
Skrivet av: Leif G. Olofsson skrivet 2015-02-23, 13:19
Stefan, jag har förut läst sidorna du hänvisar till i Lummelunda C:1, eftersom de berör Thomas Funck d.y. och hans andra hustru Elisabeth Angerstein från Vikmanshyttan, Hedemora sn. Om Thomas död vet jag fortfarande intet, fast flera källor uppger att han dog på Lummelunda 1677, eller 1679 (se Clas J.E.E. Funcks inlägg 12/2 2007 ovan: Här omtalas han i Lummelundas räkenskaper vid s.k. tionderäkning. Hans avgift till kyrkan uppgick till 16 öre och i Lummelunda kyrkoräkning den 18/1 1680 anges att i likstol efter honom har erlagts 12 öre. Thomas avled 1679. Någon sådan anteckning finns inte i C:1, kanske i någon räkenskapsbok som inte är filmad.  
Elisabeth Angerstein gifte sig med Jacob Roschett(?) något otydligt skrivet 1683, och de var kvar vid Lummelunda ännu 1691, då hennes och Thomas F:s dotter Elisabeth Thomasdotter Funck fick respass till fastlandet.
Jag ger dig helt rätt i din läsning av den notisen, de av dig markerade orden är som jag ser det rätt avskrivna.
 
Om du har forskat mera i saken kring Thomas Funcks och hans hustru Elisabeths död, så skulle jag vara dig evigt tacksam.
Hälsningar
Leif Olofsson