NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 15 november, 2006

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 15 november, 2006
Skrivet av: Leif G. Olofsson skrivet 2006-11-07, 11:28
Hej alla Funk-forskare.
En hel del information om Tomas Funk d.y och hans familj finns redan på Anbytarforum under släkten Funk, det är bara att läsa.
Här följer en sammanfattning av mina egna forskningar:
Tomas Funk var född i Stockholm okänt när. Enligt tillgängliga uppgifter dog han som inspektor för Lummelunda bruk på Gotland 1677. Den uppgiften är gammal (Leijonhufvud: Nysvensk släktbok 1906; m.fl.) och jag har inte sett den verifierad av nyare forskning.  
 
Tomas tog efter fadern över Lövåsens silverbruk i Stora Skedvi socken, Dalarna. Privilegierna för hans övertagande finns i original i Klosters bruks arkiv, Långshyttan. Han gifte sig 1656 med Kristina Persdotter på Hinshyttan, Husby socken. Hon var dotter till kaptenen och bruksägaren Peder Larsson och hans hustru Kristina Larsdotter.
I äktenskapet föddes tre barn:  
1. Margareta, f 1657-07-14 på Lövåsen; d 1732-10-26 i Långshyttan, Husby sn. Hon gifte sig med bokhållaren på Hinshyttan och Långshyttan,  1655-1733.
2. Petrus, f 1658 (döpt 9:e sönd. e. Trefaldighet) på Lövåsen.
3. Kristina, f 1659 (döpt 16 nov.) på Lövåsen. Död 1719-09-08 på Hinshyttan, Husby sn.
Hustrun Kristina Persdotter dog, troligen i sviterna av barnsängen vid jultiden 1659 på Lövåsen. (Dessa uppg. Ur St. Skedvi C:1)
 
Barnen uppfostrades hos sina morföräldrar på Hinshyttan, Husby socken. Det är okänt vad som hände med sonen Petrus, han finns inte nämnd senare. Troligen dog han som barn.
 
Tomas Funk kom med tiden till Säters stad, där han blev borgare omkring 1665.
Han gifte sig vid okänd tidpunkt med Elisabeth Andersdotter Angerstein (dotter till bruksägaren m.m. Anders Angerstein på Vikmanshyttan. Inga årtal för hennes födelse är funna.)  
I Leijonhufvud m.fl. äldre uppgifter står att vigseln ägde rum 1672, men det måste vara fel, eftersom paret fick två barn i Säter, och vid båda födslarna anges i födelseboken Elisabet som hustru:
Barn:
1. Anders, f 1667-05 i Säters stad
2. Elisabet, f 1670-10 i Säters stad
Någon vigsel finns inte i Säter, Hedemora, eller Norns bruk, varken för tiden 1665-1671, och allra minst 1672-09-19, som i Leijonhufvud anges som vigseldatum. Vigseln skulle ha ägt rum på Norns bruk.
 
Tomas Funk framträder ofta i Rådhusrättens och Magistratens protokoll för Säters stad.
Han var ombud för andra, mindre bemärkta borgare och stadsinvånare, men råkade själv i skuld till mäktigare män och satt stundtals i stadens fängelse.
Från 1671 är det tyst kring honom, och hans finns inte längre i mantalslängden för staden.  
En uppgift i rådhusrättens protokoll antyder att ”Funken” flyttat till Stockholm.
 
Där slutar mina strävanden att följa min anfader Tomas Funk till Lummelunda och hans förmodade död där.  
 
Hälsningar
Leif Olofsson