NULL Skriv ut sidan - Frunck

Anbytarforum

Titel: Frunck
Skrivet av: Bengt Borg skrivet 2016-01-17, 17:21
Hej Michael,
Har idag läst konversationen mellan dig och Thomas om namnet Frunck (Frunk). Vet att du gör en kartläggning om soldater med detta efternamn som du själv skriver. Det skall bli mycket intressant att följa vad som framkommer.
Själv är jag som du vet från Skultunagrenen och senare från indelta soldater som från början hette Frunck men som fick ändrat efternamn efter roten eller gården som de tillhörde.  
Min ff ff f  Karl Frunck            född 1752
    ff ff    Johan Frunck                1788
    ff f     Johan Petter Frunck/ Sabel. 1818 Han blev således indelt soldat som fick nytt efternamn.
    ff       Frans Otto Sabel/Borg       1863 Han fick Borg efter gården Boda
Farfar hade en bror Per Abraham Sabel/ Ågren. Även han blev soldat för Åby och således namnet Ågren. De båda gårdarna Boda och Åby låg endast Ca 300m från varandra. Borg och Ågren var bröder men med olika efternamn!
Vad jag vill säga  med ovanstående är att det idag finns många soldatättlingar som i grunden hette Frunck eller Frunk från början men som idag heter något helt annat.  
Det här var kanske lite på sidan om din forskning om vilka som idag heter Frunck/Frunk. Mycket intressant att följa.
/Bengt