NULL Skriv ut sidan - Frunck

Anbytarforum

Titel: Frunck
Skrivet av: Thomas Wikström skrivet 2016-01-14, 17:49
Hej Michael.
Tack för ditt vänliga svar. Har just läst dina skrivningar om; Bidrag till släkten Frunck äldre led och Är Knapp rolig. Informativ och intressant. Speciellt för en nybörjare som jag om släktforskning och släkthistoria.  
Jag pratade med min mor som sade att hennes mor, Hilma, talade om sin mormor som Anna Frunk, men avvek att tilltala henne vid hennes vigsel namn som Anna Persson. Mormor hade nämligen avsky till att tala något som helst om Anna Lena Frunks man Nils Persson(f.1827-03-24). Han ärvde en stor bondgård och stora hektar skog av sin far Per Larsson(f.1793) och mor Stina Hansdotter Ekman (f.1797) i Offer, Boteå (vid huvud vägen - väg 335). Anna Lena Frunk bodde troligen i närheten. Nils gifte sig med Anna Lena Frunk i mitten på 1800 talet och de hade (troligen) 8 barn, varav en av dem var min mormors mor Anna. Annas syster, Stina Greta gifte sig med Per-Erik Fahlén Ruda.  
Jag skulle tro att släkten Fahlén vet mer om Anna Lena Frunk och även kanske om Marcus Frunk. Någon av nuvarande Fahlén skall visst vara gift med en Magdalena Silfversparre.  
Orsaken till avsky mot Nils Persson är att han lockades med en hel del alkohol för att få honom att sälja ut sin gård och ägor billigt. Nils Persson slutade upp som en kolare med för stor glädje i alkoholen. Och mer kännedom om Anna Lena Frunk försvann väl med denna avsky till Nils förlust av ägor genom alkoholen.  
Och detta är väl i mångt och mycket hur information försvinner om många människor - man skäms över någon släkting, och i generationer försvinner kännedomen om den illfarna personen.  
Mvh Thomas
 
(Meddelandet ändrat av Thomas1959 2016-01-14 17:50)