NULL Skriv ut sidan - Frunck

Anbytarforum

Titel: Frunck
Skrivet av: Michael Lundholm skrivet 2013-03-31, 19:06
Bäste Bengt
 
Jag brukar inte svara på den här typen av frågor men släkten Frunck intresserar mig alltid så jag kunde avhålla mig från att göra några snabba kontroller i källmaterialet. Om jag ska komma till resultatet så tror jag mig kunna bekräfta din förmodan att din ffff härstammade från bruksarbetarsläkten  Frunck från Skultuna. Därför använder jag stavningen Frunck som är dagens normalstavning av släktnamnet.
 
Först en kommentar om din ffff namn. Jag tror inte alls att han hette Jan Johan. Jan och Johan är nämligen samma namn. Han kan säkert ha kallats för Jan medan det i kyrkboken stod Johan.
 
Jag har gjort några kontroller i kyrkboksmaterialet mm och jag redovisar dem först. Sedan kommer en tolkning och därefter ytterligare uppgifter från andra källor.
 
1. Jan Petter föddes 5 april 1818 i Lillhärad av föräldrarna drängen Jan Frunck och hans hustru Maja Ersdotter [Lillhärad C:1 AID:v73161.b103; den sista koden är ArkivDigitals kodnummer. Jag anger dessa när volymerna saknar sidnummer].
 
2. Om man nu tror att Jan Frunck tillhörde den kända släkten Frunck i Skultuna bör han vara född i slutet av 1700-talet och därför finnas med i C. C. Leijonhufvud, Ny svensk släktbok, Norstedts, 1906. Där finns också på sid. 590 i artikeln om släkten Frunck en Johan född 20 februari 1788. Han är son till färdigmakaren Karl Karlsson Frunck vid bruket i Skultuna och hans första hustru Kajsa Jansdotter.
 
3. Det första man kan kan konstatera är att någon Johan inte föds till dessa föräldrar i Skultuna angivet datum. Uppgiften i Leijonhufvud är felaktig. Han föds istället 20 november  1788 [Skultuna C:6 AID:v74110.b50 & Skultuna AI:7 p. 21].
 
4. Nu vill vi säkerställa att detta är rätt Johan. Denne flyttar 1812 till Tibble i Skultuna där han arbetar som dräng [Skultuna AI:8 fol. 12 (under bruket AID:v7408.b218.s199) samt fol 13 (Tibble AID:v7408.b19.s13)]. I noteringen vid Tibble uppges han 1812 flytta till Munktorp.
 
5. Inflyttningslängden 1812 för Munktorp upptar som nummer 44 drängen Johan Frunck med hustru från Skultuna. Inga barn. [Munktorp B:2 #44].
 
6. Skultuna EI:1 #4 för 1812 anger att drängen Johan Frunck och pigan Maria Ersdotter, båda från Tibble, vigs 11 juli 1812 i Skutluna. Giftoman är brudens broder korpralen Eriks Ersson under Lillhärads prästgård. Bruden återfinns också i Tibble [Skultuna AI:8 fol. 11]. Hon uppges där vara född 8 oktober 1785 i Lillhärad, gift 1812 och samma år utflyttad till Munktorp. Till Tibble kom hon 1810.  
 
Slutsatsen av detta (trots att jag inte etablerat ledet från Munktorp till Lillhärad; helst vill man ju ha det också!) är vill jag bestämt påstå  att din ffff var Johan Frunck som tillhörde mässingsbrukssläkten från Skultuna, mer bestämt dess s.k. Skultunagren (det finns en Bjurforsgren och en Tillbergagren också).
 
Jag ger här en kort sammanfattning av dina anor från och med din fffff (Här kommer alla uppgifter från min artikel Släkten Fruncks äldre led i Släktforskarnas årsbok 2007. Om du inte har den kan den köpas från Släktforskarförbundet eller lånas på något bättre bibliotek. Se även min artiklar årsböckerna 2009 och 2012 för info om släkten Frunck):
fffff Färdigmakare, glödgare Karl Frunck (1752-1834). ffffff Trådmästare Karl Kristiansson Frunck (1706-1781). Parantetiskt kan jag säga att denne var min ffmmfmf. Du och min pappa bör alltså ha varit sexmänningar. fffffff Tråddragare Kristian Simonsson Frunck (född enligt åldersuppgift 1661, begravd 1736). ffffffff Brännugnsmästare Simon Simonsson Frunck (sannolikt född före 1622, död 1673). fffffffff Brännugnsmästare Simon Frunck. Bör ha fötts före 1595. Omnämnd i Skultuna 1620-1654. Död före 1669. Detta är släkten Fruncks stamfar. Han uppgav i ett förhör 1620 som finns bevarat i Västerås domkapitels arkiv att han kom från Hessen men mest var uppvuxen i Sverige.
 
Glad påsk!
//Michael Lundholm