NULL Skriv ut sidan - Frunck

Anbytarforum

Titel: Frunck
Skrivet av: Bengt Borg skrivet 2013-03-29, 12:58
Hej, Mitt efternamn Borg är ett gammalt soldatnamn.Min farfar hette Frans Otto Pettersson/Sabel/Borg.Hela min släkt på fars sida härstammar från Lillhärad sn i Västmanland. Min farfarsfar Hette Johan (Jan) Petter Frunk/Sabel.Sabel då han blev indelt soldat i  
YtterÅby i Lillhärad. Min farfarsfarfar hette Jan Johan Frunk  och var från Lillhärad även han.  
Min fff Johan Jan Petter Frunk född 1818-04-05 i Lillhärad, död1883-01-16 i Lillhärad. MIN ffff Jan Johan Frunk har jag inte lyckats få fram födelse o dödsdag på. Jag är helt övertygad om att vi härstammar från Skultuna som liggergranne med Lillhärad.
Mina gamla fastrar och min far som alla är döda nu talade ibland om den gamla Frunksmeden, vilken det nu var. Jag har forskat mycket i kyrkoarkiv och läst på Anbytarforumet om diskussionerna om Frunk/Frunck men inte fått någon samband med minera förfäder.
Är det någon som har uppgifter om Jan Johan Frunk, födelse o död och även hans härkomst.
Intressant att följa vad som kan komma fram. Det skulle vara konstigt om vi inte har våra rötter från Skultunasmederna.som kom på 1600-talet.  Bengt Borg