NULL Skriv ut sidan - Fritze

Anbytarforum

Titel: Fritze
Skrivet av: Christian Flodin skrivet 2010-03-03, 21:18
tack Helene! Det blir lite förvirrande det här.  
Enligt uppgift från min morbror ska Margareta Fritzes biologiska mamma ha hetat Emma Andersson (f. 1867, d. 1910). Dock talas det om att hon ska ha bott tillsammans med en tant Elise och i barnhusakten finns det ju faktiskt en Elise. Med samma efternamn som den tidigare nämnda Hilda Elin Paulina Ekblom. Vad som gör historien än mer underlig är att min mormor ofta benämnde denna tant Elise som hermafrodit. Det troliga är förstås INTE att hon var hermafrodit, men tant Elise och Emma Andersson kan mycket väl ha haft ett förhållande.
 
Vad det gäller Margaretas pappa (och anknytningen till Fritze) är det lite krångligare. Min mormor pratade ofta om att denna herr Fritze skulle ha varit bokhandlare. Om det var så att han var bokhandlare verkar det troligt att det handlar om Carl Eduard Fritze. Dock ska denne, enligt vissa uppgifter, ha flyttat från Stockholm till sitt hemland Tyskland och Berlin när han var i femtioårsåldern. Dock finns han mantalskriven i Stockholm ända fram till sin död 1894. Dessutom var han född 1811, vilket skulle göra honom till 80 år när Margareta föddes. Konstigare saker har väl visserligen hänt. Lägger man dessutom till att vissa uppgifter säger att Emma Andersson ska ha varit hålldam, verkar det än mer troligt. Dock funderar man hur CE Fritze kunde gå med på att låta Margareta ta hans efternamn.  
 
Nåväl, tack för hjälpen. Det är en rolig spindelväv att riva i.