NULL Skriv ut sidan - Friberg

Anbytarforum

Titel: Friberg
Skrivet av: Markus Gunshaga skrivet 2015-03-29, 20:36
Hej Marlene!
 
Jag har kikat lite i kyrkoböckerna, och tror att jag har hittat rätt Gunilla Friberg. Pigan »Gunilla Fribergsdotter» gifter sig 1809 2/11 i Helsingborgs stadsförsamling med Jöran Dahlsjö, husar vid Mörnerska husarregementet, och när parets första barn föds (sonen Nils, född 1810 13/2 i Domsten i Allerum) sägs modern heta »Gunnil Göstasdotter» och vara 26 år gammal, alltså född omkring 1783-1784.  
 
Gösta är ju ett smeknamn för Gustaf, så jag började genast undersöka Anders Högstedts fostermor, Elna Gustafsdotter på Domsten Nr 6 i Allerum (han är fosterbarn hos henne och maken Jon Hansson redan 1813; se t.ex. Allerum AI:1 (1813-1820), sid. 266). Elna Gustafsdotter anges här vara född 1772 28/3 i Allerum, och på just detta datum hittar man i Allerums födelsebok en Elna Gustafsdotter, dotter till ryttaren Gustaf Stålpil och Elsa Hansdotter i Kungshult. Detta par får även en dotter Gunnil, född 1783 21/12 i Allerums by i Allerum (Gustaf Stålpil sägs nu vara soldat).  
 
Detta födelseår passar ju perfekt in på Gunilla Fribergsdotter / Göstasdotter i Helsingborg, och faktum är att avskedade soldaten Gustaf Friberg avlider 1815 4/3 i Laröds by i Allerum, 68 år gammal. Dock står det i Allerums dödbok att denna Gunnil avlider redan 1784 4/3, tio veckor gammal, så något stämmer inte. När Gunilla Fribergs son föds i Allerum 1810 bärs det dock vid dopet av »John Hans Hust. på Domsten», alltså Anders Högstedts fostermor Elna Gustafsdotter, så vad kan ha hänt? Är det inte alls Gustaf Stålpils dotter Gunnil som dör 1784? Eller är jag inne på helt fel spår?
 
Nåväl; eftersom Gunilla Fribergs make Jöran Dahlsjö var husar vid Mörnerska husarregementet var han stationerad i Malmö, och i Malmö garnisonsförsamling får paret sonen Gustaf född 1812 8/10 (»Hussaren Giörgen Dahlsiös och dess Hustru Gundelas son»; Malmö garnisonsförsamling C:4 (1792-1824), sid. 202), men denne son avlider av slag redan 1813 20/1 (Malmö garnisonsförsamling C:4 (1792-1824), sid. 400). År 1814 10/5 föder dock Gunilla ännu en son vid namn Gustaf i Malmö garnisonsförsamling, men tydligen är inte Jöran far till barnet eftersom det står i födelseboken att Gustaf är »Hussaren Dahlsiös Hustrus Gundela Fribergs af oäkta Säng födde gåssebarn» (Malmö garnisonsförsamling C:4 (1792-1824), sid. 216).
 
Man hittar familjen i Malmö garnisonsförsamling ännu i husförhörslängden 1819-1825 (Malmö garnisonsförsamling AI:1, sid. 116), så det verkar som att Jöran har förlåtit Gunillas utomäktenskapliga son 1814. Här anges Jöran Dahlsjö vara född 1781 2/10, Gunilla född 1783 2/8, samt sönerna Nils 1810 18/9 och Gustaf 1814 10/5. Det står även att familjen flyttar till Dalby 1823, och man hittar deras inflyttningsattest i Hällestads kyrkoarkiv, vol. HII:5 (1821-1824) (inflyttningsattester för pastoratet Hällestad-Dalby-Bonderup), och den lyder såhär:
»Hussaren wid KronPrinsens Hussar Rege-
mente samt Herr Majoren och Riddaren
Billes Esquadron N:r 16 Jöran Dalsjö, som  
med dess hustru Gunilla Gustafs dotter flyttar
till Dalby, lämnas det betyg, att han är  
född 1781 den 2 October samt hustrun 1783
den 2 Augusti. De hafwa under deras vistan-
de härstädes fört en anständig lefnad och med
antagelig Christendoms kunskap ordente-
ligen brukat salighetens medlen. De
begingo i går Herrans Heliga Nattward.
Sönerna: Nils född 1810 den 18 September och
Gustaf, född 1814 den 10 Maij äro föräldrarne
följaktige - de äro både vaccinerade och för-
äldrarne hafwa haft smitt koppor.
Malmö den 14 Apr. 1823.
Pehr,M,Siöstedt
Regmts Pastor».
Längst ner på inflyttningsattesten står det »Dalby kungsgård», så de tycks ha bosatt sig där, men jag lyckas inte hitta dem där i Dalby husförhörslängder -  hade hoppats att Gunillas födelseort skulle anges där, och inte bara födelsedatumet.
 
Mvh Markus