NULL Skriv ut sidan - Forthmeiier / Fortmeijer / Fotmejer?

Anbytarforum

Titel: Forthmeiier / Fortmeijer / Fotmejer?
Skrivet av: Niklas Hertzman skrivet 2005-05-24, 20:40
Hej Michael !
Då beställde jag in och kollade bouppteckningen idag. Tyvärr gav den inte så mycket, men här kommer vad som står i ingressen i alla fall.
Åhr 1807 d:27 Junii anstältes bouptekning efter Husmannen Nils Fogdmäier som med döden afliditt ock efter sig lemnat enkan Truen Mårtensdotter ock 3ne omyndiga barn son Olla 17 åhr dotter Karna 15 år ock son Mårten 11 år.
Enkan anmantes upgifwa boet i det tilstånd det wid dödstimman befants ock wilket skede på set som fölier:
... [Källa: Västra Göinge häradsrätt FIIa:39 nr 85]
Alltså inte tillstymmelse till någon förmyndare.
 
Dessutom tittade jag på bouppteckningen efter Truen 1819 som visade sig vara rätt Truen. Så här lyder den ingressen:
Åhr 1819 den 1ste November är fölljande Boupteckning af undertecknade förrättadt, Efter Hustrun Truen Mårtens:dtr i Kiälstorps hus; som med döden aflidit den 28 October samma åhr. - Och efter sig lämnade Enklingen Håkan Mårtensson och Enda Barnet med förra giftet Dottren Karna Nils:dtr, nu gift med Soldaten Nils Stolp, hvilken arfvar 3:die dellen och Enklingen Håkan Mårtensson Ensam di 2:ne Dellarna; Enklingen tillsades, att Boett uppgifva sådant som det vid dödsstunden befants. ... [Källa: Västra Göinge häradsrätt FIIa:47 nr 57]
 
Frågan som dyker upp är var de två sönerna har tagit vägen, antingen har de dött eller så är de födda i ett Nils Fortmeijers tidigare gifte.
 
Är du intresserad av bilder av bouppteckningarna så får du höra av dig. Jag sparar dem någon dag, sedan slänger jag bilderna.