NULL Skriv ut sidan - Forthmeiier / Fortmeijer / Fotmejer?

Anbytarforum

Titel: Forthmeiier / Fortmeijer / Fotmejer?
Skrivet av: Michael Lundholm skrivet 2005-04-06, 09:29
Tack Niklas, det var precis det jag efterfrågade.
 
Anledningen till att jag intresserat mig för detta är att jag bestämt mig för att undersöka relationen mellan de olika personer som under 1700-talet bar namnet Fortmejer. Jag tror nämligen inte att de finns någon relation mellan släktgrupperna (Ystad-släkten som nämnts ovan, ryttarna, gruvarbetarna samt Köpinge-släkten som inte har diskuterats här) och inte heller mellan ryttarna eller gruvarbetarna.
 
Nu har jag främst intresserat mig för ovan nämnde Nils (varav en del av jag fått fram är redovisat ovan). Jag tycker det finns flera frågetecken: (1) Det finns två åldersuppgifter, en från GMR och en från Stoby dödbok och skillnaden mellan de två är 7-8 år. (2) Nils  är dels enligt din uppgift på rusthållet Loshult 8. Men alla uppgifter jag grävt fram om honom (och vad som redovisats av andra ovan) från kyrkböcker och mantalslängder sätter honom i Algustorp i Stoby.
 
Är det samma person? det jag sagt ovanstående talar emot, Men det som talar för att Nils i Loshult 8 är ryttare 1788-1800 vilket passar in mycket bra vad jag känner till om Nils i Stoby. Jag lutar därför nu åt att det är samma person men har inte rätat ut frågetecknen om födelsåret och orten.