NULL Skriv ut sidan - Forthmeiier / Fortmeijer / Fotmejer?

Anbytarforum

Titel: Forthmeiier / Fortmeijer / Fotmejer?
Skrivet av: Michael Lundholm skrivet 2004-08-06, 19:11
Några kommentarer om den ovan nämnde ryttaren Nils Fortmejer:
 
1. Jag har vissa problem att få uppgifterna om Nils Fortmejers ålder och dödsår att gå ihop. I Stoby C:1 p 113 finns dödsnotisen för avskedade ryttaren (inget förnamn nämnt) Fortmejer i Algustorp hus, död i cancer den 16 april 1807 vid 51 års ålder, dvs född ca 1756. Anders B identifierar ovan denne Fortmejer med Nils, men  Nicklas och Käll skriver att han var född ca 1763. Något av de två uppskattade födelseåren måste vara fel. En annan möjlighet är att det rör sig om två personer så att det inte är Nils som avlider 1807. Det senare verkar mindre sannolikt.
 
2. Anders B nämner dödsnotisen från 1790 för Nils Fortmejers styvdotter Karna, 6 år.  Vem är Karna och vem är Nils gift med? Den 27 augusti 1784 föds den oäkta dottern Karna till Trued Mårtensdotter från Algustorp (Stoby C:1 p 22). Trued Mårtensdotter från Algustorp gifter sig den 1 november 1788 med drängen Nils Ohlsson från Kristianstad (toby C:1 p 35). En hypotes som låter sig formuleras är att Nils Ohlsson är den Nils Fortmejer som tillträder som ryttare 1788, byter namn, och gifter sig med Trued. Hon kulle då vara ca 22 och han ca 25 eller ca 32 beroende på vilken uppgift om hans födelsår som är korrekt.
 
3. Två barn till Nils Fortmejer låter sig bestämmas, givet att han är ryttare vid Algustorp tom 1800. Ola föds den 14 september 1789 (Stoby C:1 p 37) och Karna den 17 maj 1792 (Stoby C:1 p 48). Observera att Ola benämns som son till ryttaren (inget förnamn) Fotmejer i Algustorp. Jag menar att det inte kan röra sig om ngn annan fader än Nils Fortmejer. Eftersom det nu är vid två tillfällen som inget förnamn nämns i anslutning till en ryttare i Stoby är det möjligen så att det inte finns ngn risk för förväxling och att det är en och samma person det rör sig om. Ifråga om Karna sägs dock fadern uttryckligen vara Nils Fortmejer.  
 
Att Fortmejer i detta fall degenerar till Fotmejer är intressant eftersom det i så fall är det enda kända belägget för detta utöver den Anders Fortmejer/Fotmeijer som jag nämnt ovan. I det senare fallet ledde det dock till en namnbyte vilket det inte handlar om i fallet Nils Fortmejer.
 
Namnen på barnen, Ola och Karna, ligger väl till hands för den hypotes som här formulerats.
 
Jag har ännu inte efterforskat Nils Ohlsson i Kristianstad.