NULL Skriv ut sidan - Forthmeiier / Fortmeijer / Fotmejer?

Anbytarforum

Titel: Forthmeiier / Fortmeijer / Fotmejer?
Skrivet av: Niklas Hertzman skrivet 2003-07-27, 14:37
Hej Linda !
Tack för att du påpekade att det eventuellt handlar om en och samma person. Efter lite forskning, så visade det sig att du har rätt och det är bara en person det handlar om.
 
Jag har ingen direkt koppling till Henrik Fortmejer, mer än att jag har honom i min forskning om Skånska trumpetare. Här kommer de uppgifter jag har om honom och hans familj.
 
Henrik Henriksson Fortmejer, född omkring 1665 [åldersuppgift vid döden], trumpetare, handelsman och värdshusvärd i Ystad. Bodde 1696 i nr 107, rote 3, Ystad, S:ta Maria [katekismilängd]. Här bor: Hindrich Fortmeijer, h. Marna, dott: Elina Kirstina, dott: Maria Sophia, 2 drängar och 2 pigor. Dessa båda döttrar borde vara Marias ifrån hennes tidigare äktenskap.
Död 64 år gammal 26/8 1729 i Ystad, S:ta Maria. Det skall finnas en bouppteckning efter honom upprättad den 15/2 1732. Jag har bara S. Otto Brenners häfte med bouppteckningsingresser, men där står följande:
720. 1732.15.2 Henrik Fortmeyer, bg. o hm., död. Hustru: Märta Uppendick - närv. för henne brodern kh. i Hammenhög Erasmus Uppendick. Barn: Gert Johan Fortmeyer (10 år) - förm. hm. Jöns Jöransson Richert; Dorotea Maria Fortmeyer (13 år) - förm. hm. Hans G?lich. - I boet en del guldarmband och kedjor, silverkanna m.m. märkta G:V:D:B:, E:K:J:P:D:, J:H:S:G:A:L:, A:B:S:R:K. 1642 osv. På en kanna står Hindrich Fortmeyer - Marna Jönsdotter.
 
Gift 1:o 29/10 1695 i Ystad; S:ta Maria med Maria Jönsdotter.
Gift 2:o 26/10 1715 i Lövestad med Märta Uppendick, kyrkoherdedotter från Lövestad, född omkring 1680 och död 70 1/2 år gammal 24/4 1751 i Ystad, S:ta Maria.
Barn:
Dorotea Maria, född 19/10 1718 i Ystad, S:ta Maria.
Gert (Gerhard) Johan, född 5/9 1721 i Ystad, S:ta Maria och död 6/7 1764 i Ystad, S:ta Maria, komminister i Ystad.
 
Jag har en del andra domboksnotiser om Henrik.
Korta utdrag ur Gamla Rådstugu- och kämnersprotokoll
1691 6/10 Giert Hansen Ring instämt trumpetaren Henrik Fortman, Hillebrand Petersen och Lars Herrman för att de föregående Michaeli dag om natten överfallit honom utanför hans svärson, Hans Friis, hus och huggit honom i armen. [LLA: pärmar om Ystadsläkter av Hemberg].
 
April 19 från Lilliegrip. Eget klagomål mot korpralen Gillman och Trumpetaren Fortmeijer samt en ryttare ... [Skånska Generalguvernementskansliet DIIId:22 (Brev från häradshövdingar 1693)].
 
Efter Citation framkallades Gertru Nillsdotter i Sandby [Borrby socken] som första gången besofwen af Trompetaren Hindrich som och Logerar i Sanby och dhet uthan Echtenskapz lofwan, altså plichtar hwar för sigh, effter strafordningens Innehåld [Ingelstads häradsrätt 1691 25/5]. Detta bör vara trumpetaren Henrik Fortmeijer som det handlar om.
 
Dina tankar om att Maria tidigare varit gift med en Herman stämmer nog. Från Brenners bouppteckningsingresser framgår följande:
315. 1679.1.10. Herman Engelbrektsson död. Hustru: Marna Jönsdotter, trol. med Mickel Henriksson Rull. Barn: Jöns Hermansson (11 år); Engelbrekt Hermansson (9 år).
 
Mikael Henriksson och Maria Jönsdotter gifter sig den 8/10 1679 i Ystad, S:ta Maria.
 
Hoppas att detta var lite nya uppgifter och nya trådar att dra i.
 
Niklas
 
PS. Vi kanske skall be Anbytarvärden att flytta dessa på båda sista inläggen till Ystad istället.