NULL Skriv ut sidan - Forthmeiier / Fortmeijer / Fotmejer?

Anbytarforum

Titel: Forthmeiier / Fortmeijer / Fotmejer?
Skrivet av: Linda Wikland skrivet 2003-07-27, 12:28
Hej Niklas!
Du nämner en trumpetare Henrik Fortmeyer i Ystad samt en handelsman och gästgivare med samma namn. Jag är inte heller helt säker på om det rör sig om två olika personer eller om det är samma person, även om jag lutar åt det senare. Undrar därför om du fått fram några nya uppgifter på området.
 
Följande vet jag om Henrik Fortmeyer.
 
Gifter sig 1695-10-29 i St Maria församling, Ystad med Maria Jönsdotter salig Micahel Henriksson änka. Han beskrivs som ärborne och välmanhaftige trumpetare.
 
Trumpetare Fortmeyer nämns 1701 i Järrestads dombok. Det är egentligen ett mål mellan Håkan Christiansson och Nils Åkesson i Borrby. Det framkommer dock att Christiansson är skyldig trumpetaren i Ystad Fortmeyer pengar för några skeppor råg. I domen skrivs i stället Fortmeyer som handelsman och Christiansson döms till att vara skyldig Fortmeyer. I ett annat mål stämmer handelsman Fortmeyer Rasmus Persson i Borrby angående en rågaffär.  
(Detta tyder väl på att det rör sig om samma person).
 
Maria Jönsdotters tidigare make torde vara Michael Henriksson Röll. Paret hade troligen följande barn:
Henrik som avled 1691-5-16 i St Maria.
En dotter född 1691-7-12 i St Maria. Där en av faddrarna var Mons Måns Henrik Fortmeyer.
Britta som avled 1696-1-7 i St Maria.
Herman.
 
Troligen har Maria tidigare varit gift med en Herman ?. Kanske är de svågrar som nämns i Fortmeyers vigselannons bröder till den tidigare maken? . Jag tror detta eftersom i en disbyt mellan Marna sahl Olof Svensson och Jöns Hermansson Beltram företräds Jöns av sin bror Herman Röll. (Ystad inneliggande handlingar 1708) Engelbrekt Hermansson kallar Henrik Fortmeyer sin styvfar i ett brev den 14 maj 1715 till magistraten angående sin föräldragård.
 
 Henrik Fortmeyer har en svärson inspektor Hans Brun på Alunbruket. Han tycks 1715 vilja ha del i arv. (Ystad inneliggande handelingar). Jag är osäker på efter vem.
 
Mer uppgifter om alla berörda personer mottages tacksamt!
Med vänlig hälsning,
Linda Wikland