NULL Skriv ut sidan - Forthmeiier / Fortmeijer / Fotmejer?

Anbytarforum

Titel: Forthmeiier / Fortmeijer / Fotmejer?
Skrivet av: Niklas Hertzman skrivet 2001-12-13, 11:04
Jag har i min forskning om Skånska Trumpetare stött på namnet Fortmeijer. En Henrik Henriksson Fortmeijer var trumpetare på 1690-talet och bodde då i Ystad. Han gifter sig i Ystad, S:ta Maria den 29/10 1695 med Maria Jönsdotter. Så här lyder deras vigselnotis:
1695 den 13 Aprilis lystes första gången för Ehreborna och Wälmanhaftige Hr Trumpetaren, Mons: Hendrich Hindrichsson Fortmeijer och Ehreborna sampt dygderika hustrun Maria Jönsdotter, sahl: Michel Hindrickssons efterlefwerska. Som förleden Wintertid, den 6 jan hafwa hållit Trolofwning sigh emellan, wid närwarande förnehma Personer; På hans wägnar Ryttm: Anders Masch; Hr Mag: Jonas Filenius, Hr Befallningsman Nic: Psilander och på hennes wägnar: swågren Jöran Hermansson, Jöns Hermansson medh deras hustrur och flera deras goda männer. Vigda den 29 oktober A:o 1695.
 
En trolig son (eller möjligen är det samma person som ovan) är Henrik Henriksson Fortmeijer, handlande och värdshusvärd i Ystad. Gift med Märta Uppendick.  
 
En son här är Gert (Gerhard) Johan Fortmeijer, komminister i Ystad, född 5/9 1721 i Ystad och död 6/7 1764 i Ystad.
 
I samband med min trumpetarforskning har jag även noterat uppgifter om ryttarna som nämns ovan. Från de militära rullorna att Jöns Fortmeijer är född omkring 1731 i Småland. Han är ryttare 1757-1788. Han efterträds av Nils Fortmeijer, född omkring 1763. Ryttare mellan 1788 och 1800. Efter honom kommer en Ola Fortmeijer, född omkring 1778. Ryttare mellan 1800 och 1808. Alla ungefärliga födelseuppgifter från åldersuppgifter i de militära rullorna. Om de är släkt vet jag tyvärr inte.
 
Hoppas att det var lite nya spår att jobba med.