NULL Skriv ut sidan - Forsman

Anbytarforum

Titel: Forsman
Skrivet av: Magnus Fernström skrivet 2012-02-09, 22:38
Hej!
 
Nu är jag tillbaks med mysteriet Forsman i min släkt. :-)
 
Jag tror mig ha kommit en bit på vägen i min jakt efter min ana Anna Lena Forsmans ursprung. Jag kan börja med att sammanfatta litet för att underlätta för släktforskare som eventuellt kan hjälpa mig.  
 
Backstugusittaren Johannes Westman född 4/12 1815 i Njurunda (Y) får tre barn med en kvinna som i början av sitt liv endast anges vara född 1817. Detta är också allt, vilken ort hon skulle vara född i, eller ett mer exakt datum har inte funnits förrän hon avlider i Selånger 1895. Här anges hon ha varit född 16/9 1817, men ingen ort är angiven.  
 
Om man får tro på födelsedatan finns det en tvilling till Anna Lena Forsman som heter Johan Gabriel Forsman som anges vara född exakt samma datum. Dessutom finns det en Fredrika Vilhelmina Forsman född 10/4 1820. Både Johan Gabriel och Fredrika Vilhelmina var barnhusbarn, och Johan Gabriel blir skickad samtidigt som Anna Lena till just Selånger i Västernorrland, varför en rimlig teori känns som att dessa faktiskt är tvillingar.
 
Både Johan Gabriel och Fredrika Vilhelmina finns i barnhusrullorna, se länkarna nedan, men jag kan inte finna något dokument som att faktiskt bekräftar Anna Lenas släktskap till dessa två.
 
Om det dock är så som jag tror heter Anna Lena Forsmans mor Kristina Forsman och var vid barnens födsel Lifgardist Hustru. Jag tycker mig kunna tyda texten i ett av de länkade dokumenten som Fredrikshof vilket får mig att tro att de rörda sig i trakterna kring Stockholm.  
 
Länkar:
 
Den förmodade tvillingbroderns dokument hos barnhuset:
http://www2.ssa.stockholm.se/Bildarkiv/Egenproducerat/SE-SSA-0809/Barnhuspdf2008 /05_08166.pdf
 
Den förmodade systerns dokument hos barnhuset:
http://www2.ssa.stockholm.se/Bildarkiv/Egenproducerat/SE-SSA-0809/Barnhuspdf2008 /06_00386.pdf
 
All hjälp uppskattas enormt! Jag kan exempelvis inte riktigt tolka det som står efter 16 Sept 1817, någon mer rutinerad forskare som kan förklara vad det ska betyda?
 
Tack på förhand!