NULL Skriv ut sidan - Forsman

Anbytarforum

Titel: Forsman
Skrivet av: Magnus Fernström skrivet 2011-09-20, 01:05
Hej Maritha!
 
Denna Anna Lena Forsman har verkligen kommit att utgöra en riktig propp i mitt släktträd och det är sannerligen något skumt kring hennes ursprung. Hon förekommer förvisso i husförhörslängderna redan som praktiskt taget nyfödd, men jag tror inte att de personerna hon bor hos är hennes föräldrar. Någon som passar in i födelseböckerna för Selånger har jag inte lyckats finna. Jag har även tittat i samtliga grannsocknar för året hon uppges vara född samt året innan och efter.  
 
Vad jag förstår är hon är boende hela sin barndom hos en Jonas Wallbom född 1746 som var kyrkoväktare. Jag tror mig ha funnit henne som flick. Anna Lena på sida 219 i Selånger AI:7. Det finns emellertid till och från ett par andra minderåriga personer som inte benämns som son eller dotter utan gossen eller flickan. Tyder detta på att de var omhändertagna och fostrades hos detta par?  
 
Jag har funderat på om hennes sparsamt redovisade bakgrund kan vara en följd av att hon är född på ett häkte eller fängelse. Detta skulle i så fall styrkas om det är så att hon faktiskt är ett fosterbarn, det förefaller rimligt att en mor som föder i ett fängelse eller häkte under denna tid heller inte anses vara en lämplig moder. De födelseböcker för fängelsen som existerade under tiden hon antas vara född ger dock ingenting av intresse. I hennes dödsnotis avslöjas för första gången så vitt jag vet hennes fullständiga födelsedatum.  
 
Hennes son bekräftas vara hennes tillsammans med en Johan Westman genom en anteckning av fängelsepastorn i Härnösand när sonen häktas 1871. Han uppger då att åtminstone hans fader är en Johan Westman och att han har två syskon, en yngre syster Sigrid Lovisa och en äldre syster Märta Josefina. Man får, utifrån detta som egentligen utgör de enda uppgifterna kring denna Anna Lena Forsman, således anta att de alla har Johan Westman som gemensam fader. Vem detta är vet jag inte heller men det är lägre prioriterat just nu.
 
Vem var denna Anna Lena Forsman? Vad tyder hennes avsaknad av uppgifter på? Finns det samtidigt levande personer i Selångers-trakterna med namnet Forsman som kanske kan leda en på rätt spår?
 
(Meddelandet ändrat av Magnusn 2011-09-20 01:06)