NULL Skriv ut sidan - Fogelberg

Anbytarforum

Titel: Fogelberg
Skrivet av: Ewa Karlsson skrivet 2015-02-13, 14:13
Hej och tack för ditt svar.
Du förstår jag är ute efter en kvinna vid namn Greta Pettersdotter som skall vara född 1717. Hon gifter sig med en Bengt Hansson den 14 november 1742 och får en dotter Caisa Bengtsdotter (min mormors farfars morfars mor). Bengt och Greta får flera barn. Men vad händer mellan husförhörsbok AI:1 och husförhörsbok AI:2??
 
Jag ser bara detta nygifta par ensamma vid ett tillfälle, boendes hemma hos Bengts föräldrar i Rosendal Visnum Kil AI:1 s. 164.  
I AI:2 återfinner jag Greta Pettersdotter som hustru till Ferdinand Nilsson f. 16 november 1713 Visnum Kil C:1 s.103. Hans far är Nils Isaacsson med hustru Karin. Det ser ut som om paret bor på Färingetorpet.  
 
Men Greta Pettersdotter, kan hon vara dotter till regementspastorn vi tidigare talade om, Petter Fogelberg?
 
Och den där boken du talar om, den verkar innehålla mängder av kunskap var är den möjlig att återfinna? Bokbörsen kanske?
Jag skall söka efter Greta Pettersdotter i Färgelanda socken. Kanske är hon född där och maken Bengt, han kanske dog och hon gifte om sig med Ferdinand Nilsson.  
Familjestrukturerna förr var minst sagt lika komplicerade som dagens, eller hur? Men då var det mest för överlevnadens skull.  
Men roligt är det att nysta, som sagt ibland behöver man en knuff, för att komma vidare.  
 
Om du vet något, kanske finns det information i Karlstads stifts Herdaminne
 
Med vänlig hälsning
Ewa Karlsson