NULL Skriv ut sidan - Flint

Anbytarforum

Titel: Flint
Skrivet av: Carl Holm skrivet 2010-11-25, 21:11
Jag var medveten om att det i Elgenstierna finns uppgiften att Lars Nilsson Flint och hans ena hustrus epitafium (måste vara Anna Johansdotter) uppsattes i Lommaryds kyrka 19 april 1673. Jag såg mig därför om i kyrkan och det enda epitafium som fanns avsåg några helt andra personer. Jag drog slutsatsen att det flintska epiatfiet försvunnit i samband med nybygget på 1890-talet, men det är naturligtvis möjligt att det finns bevarat på någon annan plats. Det finns en inventarieförteckning till kyrkan och det är kanske möjligt att där hitta både uppgifter om epitafium och tennkanna.
 
Jag letade efter silverstämplar på oblatasken, men kunde inte hitta några. Jag har fler bilder, men enbart på oblatasken, kyrkans exteriör och dopfunten.
 
Uppgiften om Anna Johansdotter som dotter till Johan Baaz finns i Elgenstierna. Lars Kenneth Dahlqvists argument är starka, men han nöjer sig med att avslutningsvis skriva: Jag väntar därför med att infoga hennes namn i släktträdet till dess att vi funnit bättre källor.