NULL Skriv ut sidan - Flint

Anbytarforum

Titel: Flint
Skrivet av: Olle Elm skrivet 2000-09-10, 16:24
Överstelöjtnanten Johan Flint var med stor sannolikhet son till överstelöjtnanten Lars Nilsson Flint till Grimstorp i Lommaryds sn och Brostorp i Vireda sn (båda i Jkpg län) och hans första hustru Anna Johansdotter (Baaz?) om vilka man kan läsa mera i EA under adl ätten Flintsten men med rättelser i Smolandi Upsalienses I, sid 109 ff.  
Att jag kan dra slutsatsen beror på en anteckning i min databas om en son till Lars Nilsson Flint med följande innehåll: Johan Flint, överstelöjtnant vid Blekinge rg (n ST 1682 pag 239.) och även antecknat (Granh). Den första anteckningen vet jag i dagsläget inte vad jag menat med, den andra betyder Granholm, en släktforskare som bl a skrev något svar i SoH med anledning av frågor kring familjen Flint.
 Dessutom fann jag följande i Visingsborgs grevskaps dombok 1670, 7 juni
Anklagades ogift Kirstin Nilsdotter i Borrarp at hafwa låtet råda sigh medh Barn, Kohnan bekänner at Ryttemästaren och då Ogift Johan Larsson i Grimstorp, och nu i Blekingen boendes, henne Lägrade uthij Brunseryd och Marbäcka Sochn, 4 wekor för Midsommar, förledet åhr, ..