NULL Skriv ut sidan - Flensburg

Anbytarforum

Titel: Flensburg
Skrivet av: Sven-Göran Hallonquist skrivet 2004-08-21, 18:25
Riksarkivet-Meritförteckningar-Arm?n
 
undertecknat av Gotthard Flensburg i Stockholm 15/4 1780
 
Född 10/11 1725 i Staden Flensburg uti Holstein
1741. Antagen till skeppsgosse under Kungl. Amiralitetet i Stockholm och strax under Capitaine De Bordieus commando fölgdt til  Corpoström? 1742. Fölgdt Capitain Heldenheim, hvilken öfverförde W. Herr Riksrådet Cedercreutz till S:t Petersburg.
1743. Fölgdt med Capitaine De Bordieu som förde ryska krigsfångar öfver till Åbo. Dito vid återkomsten antog Herr Öfver Hof Intendenten mig under Kungl. Slottet i Stockholm, hvarefter jag informerades uti Architecturen till år
1748. Då jag blev antagen som Byggmästare vid Fästningsbyggnaden i Skåne utan lön för Dag-tractamente, varifrån jag commenderades år-
1749. Till Finland och Sveaborgs nya Fästningsbyggnad varest jag hade tillsyn vid 13 särskilda arbetsplatser och
1750 sedan jag för framlidne Fältmarskalken W. Herr Grefve Ehrensvärd undergått examen uti Architecturen blev jag befordrad till Murmästare lön vid 5:e Brigaden
5/12 1775 Sergeant med lön och sedan gjort tjänst vid nya fästnings Byggnaderne så på Sveaborg, som i Lovisa och på Svartholms Fästning och på de tider Fästnings Byggn. vilat, har jag såsom arkitekt uppbyggt större delen af Borgå stad (Brann 1760)och Rådhus, Ormatila? och Idasalmi kyrkor samt flera Publique och private Byggnader samt till närvarande tid varit tjänstgiörande vid Finska FästningsByggnaden.