NULL Skriv ut sidan - Flensburg

Anbytarforum

Titel: Flensburg
Skrivet av: Sven-Göran Hallonquist skrivet 2004-07-29, 09:02
Hej Anders
 
Misstänker att Påhl Flensborg är en felskrivning för Flenberg/Flensberg då jag funnit följande:
Strövelstorp sn (som är knuten till Ausås sn):
Advent? 1729 begrovs avskedade Constapeln Lars Flensberg från Ingelstorpa Gästgivargård
17/12 1731 Copulerades Skomakar gesällen? Johan Otto Flenberg och Anna Sjöberg från Ingeltorpa gästgivargård
I Skånska tremänninings Kavalleriregemente 1714 en mönsterskrivare Nils Flenberg, Barnafödd i Skåne uti Luggude hd, Flenninga sn, 29 år Antagen 24/8 1704
 
I Konungens eget värvade infanteriregemente till fots så fann jag:
Soldat nr 7 Christian Flensburg f ca 1740 i Holstein, Luthersk. värvad 27/5 1771
I Malmö garnisonsförsamling: soldaten vid Livkompaniet Christian Flensburg Gift1 med Bolla Pehrsdotter 1769  
Dotter Amalia Flensburg f 6/12 1773
Dotter Kristina Flensburg f 27/9 1776
Sodaten av Christianstad Garnison Christian Flensburgs hustru Elna död 22/2 1785, 47 år
 
Klockaren Jacob Flensburg har jag funnit i Mantalslängderna för Sandby sn från 1691 till 1700 och 1702 och framåt i Hardeberga sn, inga söner namngivna.
 
Vad beträffar Kristanstad län ovan så har så gott som alla de exemplar av Mantalslängder och Verifikationer till Länsräkenskaperna som sänts till Kronan brunnit upp, men motsvarande som sändes till Landskontoret (ej mikrofilmade?) finns väl fortfarande kvar i Lund (oåtkomliga för mig)