NULL Skriv ut sidan - Filmerus

Anbytarforum

Titel: Filmerus
Skrivet av: LarsOlof Lööf skrivet 2015-12-30, 18:06
Hej,
 
Så här ser familjen ut, med ett utsnitt ur mina anteckningar om Sv Ostindiska kompaniet:
 
Filmerus, Magnus (d 1763 6/9 på resa till Kanton), troligen son till gruvbefallningsmannen vid Dannemora (Uppl.) Anders F (d 1756?) och Margareta Edin.  
Buteljörs math på Enigheten 1748-51.  År 1756 lånade Filmerus på bodmeri 213 pesos av Levinius Olbers ombord på Friedrich Adolph, lånet tecknades i Wampoe den 18 dec. För denna skuld och ytterligare en, som Filmerus fått genom lån samma år den 9 juni, lagsöktes han av Olbers vid Göteborgs rådhusrätt under 1757.  
Filmerus var buteljör i SOIC 1757-58. År 1758 blev Filmerus efterlyst för en penningskuld på 3.253 daler till superkargören Daniel Campbell.  
Arvsmedel efter svärföräldrarna Ahlberg utkrävdes av Filmerus genom inlaga till rådhusrätten i Göteborg den 20 dec 1755. Rådman Olbers hade förvaltat dessa medel och rätten tyckte begäran var helt rimlig. Buteljören planerade en ny resa till Kina.  
Han var skeppsskrivare på Prins Friederich Adolph som förliste 1761 i Sydkinesiska sjön och sedan reste han hem som passagerare ombord på Riksens Ständer 1762.  Filmerus avled som skeppsskrivare på utresa med samma skepp året därpå.
Gift (1751 27/9) i Göteborgs Tyska församling med: 1. Jungfru Christina Wulf (1723- juni 52), dotter till tullskrivaren Hans Wulff (d 1733) och Catarina Hindriksdotter (1700-69) och med 2. Anna Maria Ahlberg (f 1735 d 1805 på Nya Varvet, Göteborg), dotter till Petter A och Hanna Christina Wulf.
 
Tyvärr trillade mina noter bort när jag gjorde den här kopian, men jag hoppas det känns ok ändå? Har du lite mer säkra uppgifter kring Magnus F:s förfäder än jag lyckats lista ut är de uppgifterna mycket välkomna.
 
Hälsningar LarsO