NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 07 februari, 2014

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 07 februari, 2014
Skrivet av: Charlotte Söderblad skrivet 2013-07-03, 19:07
Hej!
 
Angående Biskop Falcks mor Anna och Biskop Bratts släkttavla.
 
Syskonen Anna, Nils och Bengt Eriksson vars föräldrar står angivna som Erik Månsson och Karin.
Karin och Erik Månsson är samma som står under Nils barn, det vill säga Karin och Anders Nilsson.
Anders dotter Karin gift med Holsten Bagge, är således Biskop Falck hustru Annas kusin.
 
Därför kallar Nils Holsten Bagge för svåger, då han var gift med kusinen.
Svåger var ett vidare begrepp under medeltiden och kunde även omfatta andra ingifta män i släkten än regelrätta svågrar.
 
Karin, borde kallas Brita (eventuellt hade Nils fler döttrar) och Anders Nilssons far bör vara Nils Andersson (inte Heningsson) Slatte. Halsten Bagge nämner sin svärfader Anders syster som Brita.
 
I Personhistorisk tidskrift stå; Bengt Eriksson son till Erik Månsson och dennes hustru Brita på Gräsgärde i Södra Möre.
 
Fodermarsken och väpnaren Bengt Eriksson Slatte har fått en förläning, i Ingatorps fjärding i Norra Småland, av Svante Sture, som Bengt i aug 1505 skriver är litet givande.
 
Erik Månsson nämns som fogde i bl.a. södra Vedbo (samtidigt som Halsten Bagge). Har inte hittat så mycket mer på Erik Månsson.
 
Jag förstår inte heller släktskapet med ättlingarna till Sven Store (på Biskop Bratts släktpapper), men det kanske kommer fram så småningom.
 
Jag tycker även att det är förbryllande att Nils och Bengt Eriksson kallas för Slatte, än så länge så vet jag bara att modern Brita(Karin) var en Slatte. Var fadern Erik Månsson också en Slatte?
 
Det är lite rörigt med de gamla medeltida ätterna och deras namn. Kanske någon vet mer om detta.
 
Med vänlig hälsning
Charlotte