NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 07 februari, 2014

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 07 februari, 2014
Skrivet av: Mikael Andersson skrivet 2013-05-20, 12:11
Hej Charlotte!
 
Gott att du kämpar vidare med Falckarna. Har tyvärr inte tillgång till SDHK-nr: 17284.
 
Har gjort en ägarlängd på denna rubrik 2010. Där försökte jag utredan hur gården kom i Bengt Eriksssons ägo:  
 
8. Sten Sture d. ä. till Skälsnäs (Sjöblad). Riksföreståndaren hade inte tid att ägna sig åt Skälsnäs. Tros då ha varit arrendegård då. Den äldre Stureätten, också kallad Sjöbladsätten efter sköldevapnets tre sjöblad i balk. Till skillnad från ovan som var på ”ren” gul sköld.  
8. Ingeborg Åkesdotter (Tott). Sten Sture d. ä.:s änka. Död 1507, inga barn tillsammans, ärver vid hans död 1503.  
 
10. Åke Jönsson Svarte Skåning (Båt) och  
10. Tönne Eriksson Tott. Dessa ärvde tillsammans Skällsnäs innan änkan Ingeborg Åkesdotter (Tott) dött. Dessa gör jordaskifte med Bengt Ericsson 1512.  
 
11. Bengt Eriksson var från Södra Vedbo, skrev sig till Skällsnäs vilken han tillbytt sig 1512. Fick besök på Skällsnäs 1520 av Gustav Vasa. Förmodad syster till Anna Eriksdotter (gift med Erik Falcks far).
12. Nils Eriksson ärvde broderns gård Skälsnäs och utfärdar ett salubrev utan år till sin svåger Halsten Bagge, vari han säljer och upplåter ”till ehrligh wällbyrdig man min svåger Halsten Bagge min gård Skiellesnäs.  
 
Svåger = min systers man (kan ej stämma eftersom hon heter Andersdotter och inte Eriksdotter) alt min frus systers man. Tyder på att Nils Eriksson kan varit gift med  
 
12. XX Andersdotter (Slatte). Finns ej någon sådan känd.  
 
13. Halsten Månsson Bagge. till Berga samt Skällsnäs i Hults sn, köper del av Skällsnäs i slutet av 1520 talet. F: ca 1500, död 1555. Gift med  
13. Karin (Catharina/ Katarina) Andersdotter Slatte till Yxnaberga, f: ca 1502-1514, Hagby, d: ca 1564. Mor: XX Hageby, Yxneberga. Far: Anders Nilsson (Slatte) till Forsa Slattefors.  
 
Får rätta mig själv under punkt 13. Ej av ätten Slatte, endast till Yxneberga.
 
Hittade den här texten i mina antecknigar:
 
Karl Knutsson Bonde, Karl VIII, K. K:n var gift 1) med Birgitta Turesdotter (Bielke), med hvilken han hade dottern Kristina, som blef gift med Erik Eriksson (Gyllenstierna), 2) med Katarina Karlsdotter (Gumsehufvud), som födde honom flere barn, af hvilka Magdalena blef gift med den mäktige Ivar Axelsson (Tott). På sin dödsbädd skall han hafva låtit viga sig med sin frilla Kristina Abrahamsdotter. Med henne hade han sonen Karl, som aldrig kom att spela någon mer betydande roll i den svenska historien.?
 
Vid frågan om skyldskapen må vi erinra oss att konung Carl VIII:s första maka, Brita Bjelke, enligt ett skiftesbref, aftryckt i De la Gardiska Ark. III: 85 följ, uppgjordt i Köpenhamn 1419, var enka efter en herr Jens Falk. Carl VIII.s styfdöttrar Märta och Gissla Falk uppfostrades vid Carls hof och blefvo sedan gifta (Lillieska geneal. tabb. i De la Gardieska donationen i Lund).
 
Frågan är med vem blev dessa gifta? Om de uppfostrades vid hovet bör de fått adliga giften. Kanske någon av deras barn tog namnet Falk eftersom det var vanligt att man tog det namn som bar mest ära.