NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 07 februari, 2014

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 07 februari, 2014
Skrivet av: Charlotte Söderblad skrivet 2013-04-26, 10:27
Hej Marthina!
 
Vill bara säga att nät-forskning kan vara bra för att hitta uppslag, för att gå vidare, men sedan måste man gå djupare och hitta säkra källor.
 
Efter att ha läst artikeln ovan, anser jag att;
Anna-Maria Falk/Falck kan ha varit född 1682 likaväl som 1683 beroende på när på året hon var född, vilket inte framgår av artikeln.
Det var som sällskap till Mårten Lindhielms andra hustru, Margareta Von Beijer, Anna Maria kom till det Lindhielmska hushållet.
 
Anna Maria kom alltså inte till Lindhielm vid föräldrarnas död utan först 1697, då var hon redan 14/15 år.
Margareta Von Beijer hade varit gift två gånger tidigare först med, ovan nämnda, Olof Stiernhöök, sedan med Zacharias Rehnberg.
 
Frågan blir då när och varför hade Anna Maria kommit till Margareta von Beijer?
Frågan är också när hennes föräldrar dog?
 
Pistolekors är en finsk släkt, och de verkade i Finland, Livland och Viborg bland annat.
Falck (vilken gren de än må ha tillhört) var också verksamma på samma ställen, förutom i Sverige.
 
Risken finns också att Anna Marias bakgrund är en familjeskröna (jag säger inte att det är så), att hennes ursprung har bättrats på.
 
Problemet här är att Falck på 1600-talet är svåra att forska i och dessutom gäller det en kvinna och kvinnorna var inte lika viktiga vid släktutredningar.
 
Mitt råd är att försöka gå igenom de dop- och födelseböcker som finns för Stockholm 1682 och -83.
Det kanske är någon på detta forum som kan hjälpa dig. Annars får du försöka ta tag i de andra ledtrådarna som finns.
 
Lycka till och hoppas du hittar hennes bakgrund.
 
Med vänlig hälsning
Charlotte