NULL Skriv ut sidan - Var ligger platsen

Anbytarforum

Titel: Var ligger platsen
Skrivet av: Martin Nordling skrivet 2014-06-01, 20:17
Tack för uppslagen,
Emellertid så har jag redan blivit kontaktad via mail och upplyst om Skeppenäs i Dalboredden i Svanskog. Jag borde nog ha gjort en liten kommentar om det här tidigare.
 
För den som inte vet om det så gränsar Laxarby och Edsleskog till varandra, vidare så gränsar båda till Dalboredden. Laxarby ligger i Vedbo härad, medan Edsleskog och Dalboredden ligger i Tössbo härad.
 
Som jag skrev i mitt inlägg så bodde Jon Hansson och hans hustru Elin Andersdotter i Bräcke i Edsleskog socken. Jag har undersökt hfl och dödboken och vigselboken för Svanskog och hittat dödsnotisen för Johan Andersson, liksom hans vigselnotis, och han bodde i Skeppenäs. (Jag måste dock säga att jag instinktivt hade svårt för tolkningen Skiepenäs=Käppenäs eftersom ski ger ett sj-ljud, medan k torde ge ett tj-ljud) Därför är jag 99,9% säker på att Skeppenäs avses i det fallet (Om Jon Hansson och Elin Andersdotter är mina förfäder har jag fortfarande inte gått till botten med).
 
År 1800 så tillhörde Bottnane en grupp gårdar som ansökte om att få räknas till Dalboredden, vilket visar lite av den samhörighet som det hade med Dalboredden. Länken ovan förstår jag mig inte på och jag lyckas inte få fram Skåpenäs genom att söka på Skiepenäs, men oaktat det så misstänker jag att alla sådana identifikationer går tillbaka till Björn Nelsons miss. Att den hände torde bero på att Skåpenäs och Skiepenäs ser väldigt lika ut i handskrift (ie=>å).
 
mvh
Martin Nordling