NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 06 januari, 2010

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 06 januari, 2010
Skrivet av: Filip Törnroos skrivet 2009-10-31, 11:20
Till Calle,  
 
det är klart att man är intresserad av alla barn till biskopen. Betr. Erik dy. tog Charlotte fram att det är synnerligen egendomligt att man ej känner till mera om honom (gifte/barn)trots att han verkar ha varit en av de mest lärda män i riket och hade rest runt hela europa och tom. i Ryssland. Kanske han också bildat familj på finska sidan av riket ngnstans i gränstrakterna mot ryssland eller tom i Moskva ??  Tyvärr så känner jag ej heller till ngt om hans eventuella barn men det finns ju en möjlighet att vissa av de ättlingar som vi antar att är barnbarn till Bengt i själva verket är barnbarn till Erik dy. Johan/Hans är för mig helt ???      
 
Jag måste nog försöka gå igenom källorna och försöka dra ihop allt det som redan framtagits. Ett förslag har jag: Calle Du vet var boken med originalmaterial finns. Jag har förstått att Charlotte har kommit rätt så långt in i det hela. Hur skulle det vara om hon offrade en dag och kunde få läsa igenom boken och därmed göra noteringar om de viktigaste fynden och om möjligt att ta med en digikamera foton av de viktigaste sidorna. Månne det skulle passa för Calle och Charlotte ?  Vi är säkert många som skulle uppskatta det. Kanske vi intresserade av biskopssläkten sedan i ngt skede kan bjuda er två på middag tex.på Bolltorp !      
 
Ps. Calle, jag tittar ännu lite på materialet, om det eventuellt kan tänkas finnas ännu en rak linje på svärdsidan från biskopen till nutida släktmedlemmar; sedan tar jag kontakt med Sibbo- och Sääksmäki Falkarna och ber att de ger ett Y DNA prov. Sedan kan vi i alla fall konstatera om dessa tre linjer har en gemensam förfader