NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 06 januari, 2010

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 06 januari, 2010
Skrivet av: Filip Törnroos skrivet 2009-10-30, 21:58
Hej alla,  
 
jag vet att vi har en hel del att tugga i redan nu men vill ännu förtydliga vilka som jag anser vara ättlingar till Bengt Falck.
 
Bengt hade sönerna 1) Simon och 2) Johan
 
1) Simon hade sönerna a) Erik b) Göran c) Daniel d) Zacharias    
 
av dessa adlades b) Görans (Jörans) son Peter = Rytterström
c) Daniel hade sönerna Daniel och Anton, som adlades med namnet Falckenclou  
 
2) johan hade sönerna Johan och Erik, domprosten i Narva, som hade i sitt första gifte hade sönerna Simon, Sven och Hans  
 
Kaptenen Hans Falck hade mm. en son Anders vars son hette Zachris. Jämför med Simons son Zacharias. Kanske det här visar släktskap.  
 
Ps. Erik Johansson Falck, domprosten i Narva var också militärpräst och kan därför kallas för militär, kanske det här har i vissa fall har misstolkats till att det funnits samtidigt två Erik Falckar, en som var präst, en som var militär. Tex. i http://www.gencircles.com/user/hageman/24/print/4388 berättas om Göran Simonsson Falck: Bengt Falck f. 1540, den kände krigsöversten, halshuggen i Linköpings blodbad 1600, hade sonen Simon, vars söner voro: Erik Falck militär, fader till Simon, major, adlad Falkenfelt, död 1675, Jöran Falck till Stackenäs (Västergötland) överstelöjtnant, död 1635 som i sitt gifte med Christina Gyllencornett hade sonen Peter f 1633, kaptenlöjtnant, adlad Rytterström, död 1668, fader till Daniel och Anton, som båda adlades med namnet Falckenclou (källa Svenska släktkalendern 1943. s. 285)  
 
Jag anser att informationen i Svenska släktkalendern såtillvida är fel att den Erik Falck militär (=domprosten i Narva) som anses vara en son till Bengt egentligen är en sonson till Bengt och att där fattas Johan som son till Bengt.  
 
Hoppas ngn kan säga ngt klokt om dessa två avvikande släkttabeller. Som sagt har det burits samma namn i olika släktgrenar vilket försvårar tolkningarna.