NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 16 maj, 2009

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 16 maj, 2009
Skrivet av: Ronny Norberg skrivet 2009-05-16, 13:46
En gissning är att mantalslängderna för Nyen finns på Riksarkivet i Helsingfors i länsräkenskaperna för Kexholms län. Volymerna 9643-9797 verkar ju innehålla mantalslängderna för området. Men jag har inte själv undersökt dem.
 
När det gäller Thelin så verkar det som om namnet tas av Olof Hanssons söner i slutet av 1670-talet. När de förekommer i skolmatriklar från 1660-talet står de med namnet Falck. Det är ju bara Karl Thelin som 1679 nämns med namnet Thelin i skolmatrikeln, men han tycks ju vara en av de yngsta i syskonskaran. De äldre syskonen börjar ju ungefär samtidigt kalla sig för Thelin.
Det går nog inte att med säkerhet fastställa varför de tagit namnet Thelin. Men en tanke bland flera jag har haft är att namnet kanske anknyter till Turun lääni, eller förkortningen tl.  
 
Jag var tydligen lite fel ute tidigare när jag trodde att Olof Hansson varit befallningsman i Koskis socken. Han var naturligtvis befallningsman på Koskis gård i Vemo socken, vilket framgår tydligare när man ser sönernas namn i Åbo akademis matrikel. Han bör ju även senare ha varit befallningsman på Lemsjöholm.
 
Vet någon vem som var ägare till Koskis gård i Vemo socken på 1650- och 1660-talen?
Det verkar som om ägaren i slutet av 1670-talet är generalguvernören över Ingermanland Jakob Johan Taube. Var det kanske hans svärfader, Gustaf Horn?
 
(Meddelandet ändrat av ronny 2009-05-16 14:37)