NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 16 maj, 2009

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 16 maj, 2009
Skrivet av: Charlotte Söderblad skrivet 2009-05-04, 23:45
Hej!
 
Beträffande namnet Falck kan jag bara konstatera att jag bara sett Olof Hansson nämnd utan namnet Falck,  
men dottern Margareta är i alla fall benämnd Falck om ock med Thelin.
Brodern kallar sig för Thelin när han studerar.
 
Från:
Genos 59(1988), s. 60-63
Not nr: 430;
Henrik Josanders hustru Maria Brochius (ej Prochius) var dotter till befallningsmannen, mantalskommissarien och arendatoren i Pedersöre Sven Månsson Brochius och hans andra hustru Margareta Olofsdotter Thelin, även kallad Falck.
 
Från:  
Studentmatrikeln;
Karl Thelin Carolus Olai, australis. Död 24.2.1740.  Ogift.  
Villnäs Lempoisissa favorit bodde i öns herrgård exekutionstjänsteman Olof Hansson och Margareta Henriksdotter Tavastia.  
 
Som synes nämns Villnäs i Karl Thelins studentmatrikel.
 
Det är också i kapellet i Villnäs som Margareta Tavast gravsätts vid sin död 1884.
 
Födelseåren för Margareta Tavast, Olof Hansson samt även dottern Margareta Olofsdotter Thelin/Falck tycks, för mig, vara något oklara.
 
Jag har inte heller sett något födelseår för Hans Eriksson Falck, bara att han dog 1658.
 
De som bott i Pedersöre, men ej är födda där, är Margareta Olofsdotter Thelin/Falck och maken Sven Månsson Brochius.
 
Det skedde en ganska stor utveckling från början av 1600-talet och fram till 1700-talet av städer norrut i Finland som jag har förstått det. Det verkar rimligt att fler flyttar åt det hållet i mitten av 1600-talet även om det fanns befolkning där förut. Vasa grundades av Karl IX i början av 1600-talet.
 
Även om det nu inte skulle kunna gå att knyta ihop Falckarna från Linköping,med Falckarna i Finland, så är det en intressant historia i sig.
 
Går det inte på något vis att hitta vad Bengt Falck hade för egendomar i Finland förutom förläningen Upalingo.
De fem, i Linköping, dömdes till döden, ”förlust av liv, ära och gods”.  
Det måste väl finnas protokollfört vad hertig Karl/Karl IX tog av de dömda?
Jag undrar också vem som tog hand om deras fruar och barn om de inte fick behålla sina hem?  
Vid avrättningarna i Linköping talas det om att de gråtande fruarna som vädjar för sina mäns liv,  
och att 22 barn kommer att bli faderslösa, vilka är de barnen kan man undra?
 
Släkterna Fleming, Kurck, Tavast m.fl vara ganska så involverade med varandra både före och efter alla blodbad. Där ingick förmodligen Bengt Falck på sin tid.
 
Det vore inte orimligt att tänka sig att eventuella barn till Bengt Falck hade en gemenskap med andra familjer som hade förlorat sina fäder/män/söner/bröder.
 
För övrigt så var de säkert inte helt nöjda med att få Karl som konung, men det gällde nog att passa sig.
 
Skulle man kunna tänka sig att Bengt Falck är född i Skara, där fadern Biskop Erik Falck först verkade?
Erik Falck dog 1569 och hade verkat i Linköping från 1558, dessförinnan var han i Skara.
 
Ja, jag vet inte riktigt var man skulle kunna leta efter mer uppgifter, det gäller att veta var de finns och sedan bege sig dit och gräva ner sig i arkiven.
 
Hoppas det framkommer mer så småningom.
 
Med vänlig hälsning
Charlotte