NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 16 maj, 2009

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 16 maj, 2009
Skrivet av: Filip Törnroos skrivet 2009-04-12, 11:09
Svar till R. Nordberg (22.3.09) Bra frågor Ronny !  Inspektorn och befallningsmannen Olof Hansson Falck var bosatt i Pedersöre.
Källan är artikeln Anteckningar om Johan Hanstens och hans hustru MArgareta Backmans härstamning av Melker Storå i Släkt och Bygd nr 22, dec. 1978 utgiven av Släktforskningsföreningen i Jakobstad. Jag måste försöka ta reda på källuppgifterna för Olof Hansson Falck, då endast en lång lista i slutet av artikeln finns nämnd dvs. det finns inga hänvisningar till källor i själva texten. Olof Hansson Falcks dotter Margareta Olofsdotter Falck (d. 1697 i Pedersöre) var gift med Sven Månsson Brochius i hans andra gifte. Första giftesmål skedde i Nyen (numera kallad St. Petersburg) med Maria Eleanora Rogge från Stockholm (f.8.5.1635) två dagar före ryssen intog staden. (Brochius av Brooke, en engelsk släkt). Det är möjligt att också Olof Hansson Falck kommit via Nyen.  
 
Jag har tänkt på samma sak som Ronny dvs. kopplingen mellan Thelin och Falck och får återkomma till denna fråga efter genomgång av källorna.  
Om Karl Thelin (begravd i Askainen 24.3.1740) har jag anteckningen föräldrar fogden i Koski Tl Olof Hansson Falck och Margareta Henriksdotter Tavast
 
Ps. källor till Hans Eriksson Falcks barn: Kända källor finns nämnda i Henrik Falcks artiklar i Genos betr. släkten Falck från Sibbo och Hollola. De  gäller Jöns, Anna och Sofia. Anders och Olof d. 1669 är ej nämnda där. Anders var arrendator i Narva och gift där med Maria Wolger. Det här tyder på att Anders hade kontakter i Narva och antagligen beror de på att farfadern kyrkoherden Erik Falck verkade där. Anders Falcks och Maria Wolgers son Zachris (f. 1656) var student i Åbo 22.7.1677 och var död i Narva den 26.9.1733. Han var advokat i Åbo och senare stadfiskal i Narva 1695, rådman där 1704 och Notar i högsta domstolen där 1701. Zachris var gift med Katarina Elfendahl.    
Anders hade en andra son Adam Falck d. i Torsåker 23.3.1722. Han var utnämnd till att bli kyrkoherde i Hollola, där farfadern Hans Eriksson Falck bott, men dog förran han hann flytta dit.      
         
Återkommer med mera information senare.