NULL Skriv ut sidan - Falck / Falk

Anbytarforum

Titel: Falck / Falk
Skrivet av: Anna af Klinteberg skrivet 2015-10-01, 21:59
Jodå, hellre sagt, vete katten!
I alla källor jag hittade (Svensk Silversmide, Gudmundsgillets Årsbok, Jönköpings Historia, osv), och här på forumet också, heter han just Danielsson.  
Men för någon tid sedan fick jag från Jönköpings Läns Museum några s.k. bördsbrev excerpter översända, där Anders heter Davids son. Men i skrivstil är det jättelätt att läsa David som Daniel och tvärtom, så jag tror att det var just detta som hände med dessa kort. Antingen skrev upphovsmannen av dessa kort Daniel so likt David, eller så var det HAN som läste Daniel till David i ännu äldre källor.  
Daniel i Malmö såg jag också (bl. dåtidens guldsmeder), men han passade inte riktigt in...
Anders kunde varit Malmö-guldsmed-Daniels son, men (om man får tro källorna -fast inga första tyvärr!), så är han född 1681. Borde således vara ca 2 år vid Daniels verksamhetsperiods början där. Varför hittar man inte honom då??
Nu lanserar jag ytterligare en tanke som jag fick en tid sedan när jag läste en bok om olika minoriteter i Sverige. Där stod något om, att folk som kom utifrån (och inte direkt importerades), fick utöva bara sådana yrken i Sverige som inte var ännu organiserade i skrån här. Guldsmedsyrket var ett sådant.
Falck och Hoffman kan mycket väl vara tyska namn, som skulle förklara, varför de inte finns med i vigselregister. Och, om de var medlemmar av en och samma familj(som man kan ju anta: på 1600-1700-talet gick barnen ofta i sina fäders fotspår), då stannade de inte i Malmö.
 
Karin Uhrvik, du hjälpte mig med följande:  
1708-10-07 vill Anders Falck sätta sig ner här i staden (Jönköping). Sägs född här å orten. Övriga guldsmeder anser att de blir för många.  
Göta Hovrätt - Advokatfiskalen Jönköpings län EVIIBAA:3113 (1708-1708) Bild 1790 / sid 335 (AID: v279424.b1790.s335, NAD: SE/VALA/0382503)  
 
1711-01-16 avlägger han sin borgare ed (i Jönköping).  
Göta Hovrätt - Advokatfiskalen Jönköpings län EVIIBAA:3116 (1711-1711) Bild 180 / sid 11 (AID: v279427.b180.s11, NAD: SE/VALA/0382503)  
 
I en hfl i Jönköping:   Jönköpings Kristina AI:1 (1689-1720) Bild 47 / sid 73 (AID: v23224.b47.s73, NAD: SE/VALA/00170), finns Anders med andra hustrun (1713, utan egna barn,fast både Anna Christina och Petter var redan födda, och Daniel födds det året!). Men raderna är tomma, fast kyrkoherden bockade flitigt i andra rader, så i stället för ledtrådar staplar sig ännu fler frågor.