NULL Skriv ut sidan - Falck / Falk

Anbytarforum

Titel: Falck / Falk
Skrivet av: Anna af Klinteberg skrivet 2015-05-12, 02:46
Barbro, din idé, alltså indiciekedjan om släktskapet med St.Gafle Falkarna låter mycket övertygande. Här finns en del att forska!  
 
Niklas, stort tack för tipset med Tabergs Hembygdsförening, jag skall kontakta dem genast!
 
Jo, Barbro, jag har just hittat Johan Andersson Falck d.ä. i  Släkt och hävd 1984-85, sid 233, som citerar Kongl. Götha Hofrätts presidenter, ledamöter och betjäning av Johan Odencrants, Linköping 1803: ...son till inspektorn vid Krusenberg i Alsike. (tyvärr utan namn på fadern) men sedan tillägger dem:
(kan Krusenhof i Kvillinge, Ö-götl. ha förväxlats med Krusenberg i Alsike, Uppland?)  
 
Och Ebba och Mikael: guldsmeden i Jönköping Anders Falck (född ?, död 1739)hade också en dotter som hette Rachel. Hennes syster: Hedvig Juliana är också en ana: ff ff mm. Hon gifte sig med ovan nämnda bergfogden Abraham Falcks son: Magnus Abraham Falk. Oh, vad jag skulle ge för att se en koppling mellan guldsmeden i  Eksjö: Gudmund Andersson Falk och guldsmedsåldermannen i Jönköping Anders Falck.
Anders kunde varit född kring 1660-70-talet, alltså antingen i Gudmunds generation eller en generation efter, om man antar ett släktskap. Men han var varken son till en Gudmund eller en Anders, hans far hette Daniel. Kunde Daniel (som ger sonen namnet Anders!)vara en bror till Gudmund och således vara själv en Andersson??
 
det är sent, nu måste jag gå och lägga mig, fast att läsa era inlägg var en riktig rysare... jag får försöka hitta de där felande länken när jag är mindre trött  God natt!