NULL Skriv ut sidan - Fagrell / Fagrelius

Anbytarforum

Titel: Fagrell / Fagrelius
Skrivet av: Anna-Lisa Göransson skrivet 2012-02-01, 17:13
Fagrelius-Fagrell fråga.
Kan någon som vet mycket om denna släkt hjälpa mig i mitt bryderi. I Ragvald Fagrelius begravningsnotis kan man läsa:
A:o 1659 d: 27 Julij ingick han (Raguel Fagrelius)ett Christeligt Ekta förbund medh Sal. Kyrkoherdens i  Grafva Ehrewyrdige S: Andreas Urari dotter, Gudfruktiga Matrona Sara Gravandra, med  
henne aflat 14 barn. Ordinerades samma åhr till Pedagogue i Kils Schola, der han arbetade i  
17 åhr.//
Han skall alltså ha arbetat i Kil i 17 år.  
 
Samtidigt skall han ha varit verksam i Åmål. Allt enligt boken om Det gamla  
Brunskog sida 218: Ragvaldus Fagrelius, bondeson från Järperud, i Gunnarskogs, student i Uppsala 1646, lärare i Åmål 1659 och komminister där 1660; kyrkoherde här (i Brunskog)  1678, död 1691. Gift 1:o med Sara Gravander, prostdotter från Grava, 2:o med Brita Nilsdotter,  
syster till den lärde professor Jordan Edenius, vilken var bondeson från Edane. / Slut påcitatet.//
 
Så vad är det rätta. Kan han ha haft dessa bägge tjänster samtidigt. Svårt att tro. Det är två olika landskap, Värmland och Dalsland.
Dessutom en fråga som några av oss har ställt och som det skulle vara så bra om någon kunde ge mig ett svar på. Fanns det födelseböcker eller andra källor från Åmål så tidigt som när Raguels F:s barn var födda? Det sägs ju här på Rötter att barnen, i varje fall en del av dem, skall vara födda i Åmål.
 
Mvh.
Anna-Lisa