NULL Skriv ut sidan - Fagerström

Anbytarforum

Titel: Fagerström
Skrivet av: Berit Sjögren skrivet 2015-03-29, 15:13
Vem var fältväbeln som var Hans Fagerströms far? Den gåtan har sysselsatt mig alltsedan 1970-talet då jag letade i Krigsarkivet efter militärer i Södra Vi socken (H). I hopp att någon finner hans ursprung lägger jag ut vad jag hittills fått fram:
-Hans Fagerström, fältväbel vid  överstelöjtn.  Lorentz Clercks komp. Kalmar reg. nämns förkommen vid Kielm i Litauen 1 febr.  1702. Änkan fick ½ års nådeår i Hornebo fältväbelsboställe i Södra Vi sn (H). (jordebok KrA). Enligt jordebok KrA 1700 sid. 61 hade Hans Fagerström som löning erhållit ½mantal Vånghult, Tuna sn (H) och  ¼ mantal Tullaryd i Vena sn (H).  
-Hustrun Maria Henriksdotter Gyllenbreider (1673-1749) hade  gift sig med  Hans Fagerström 1697 22/1 på Rispetorp i Hallingeberg (H) och hon dog  omgift med ryttaren, sen rusthållaren Måns (Hjort) Lind i Borghult, Hallingeberg sn (H). Hon deltog i husesyn vid Hornebo 1725 6/ 2 med övriga som bebott fältväbelsbostället till dess. och hon svarade för Hornebo åren 1698-1702. (Militiekontoret KrA). 1703 förärade hon till Södra Vi kyrka 3 dr 24 öre.(kyrä)  
-Vid Sevede häradsting 1700 4/6 §2 nämns Hans Fagerströms familj: (stavning moderniserad):
/Swen Arvidsson i Svenserum hade instämt fältväbelskan på Hornebo ANNA HANSDOTTER (begravd 1701 11/10 i Södra Vi) och berättade att hans son Nils Svensson haft bostället Hornebo ½ gård till hälftenbruk men sedan han utsått säden har han tagit knektelega, lämnat bruket för nu bortkommenderad, nu vill fältväbelskan  behålla hans utsäde gjorda arbete.Hans Fagerström säger å sin moders vägnar att Nils intet borde njuta då han i olaga tid övergivit bruket, och huru svårt det må falla hans moder som sitter allena sedan FADERN FÄLTVEBELEN ÄVEN ÄR KOMMENDERAD..Resolutio: Nils Svensson fick njuta för sitt utsäde 7 tunnor råg och för arbetet 1 tunna råg och svarar sedan för byggnad och reparation för sin andel den tiden han bott och brukat Hornebo.
I hopp att någon finner den fältväbel som var Anna Hansdotters i Hornebo make, mvh Berit Sjögren