NULL Skriv ut sidan - Emmertz

Anbytarforum

Titel: Emmertz
Skrivet av: Sven Lindberg skrivet 2008-10-01, 14:17
Hej!
Min FMfff var hammarsmeden Erik Brun som jag fått många fina uppgifter om under smedsläkten Brun så jag har fått klarlagt om hans familj och barn.
Han gifte sig 1744 i Växjö med Magdalena Emmertz (Växjö stad C:1 sid 431) och enligt tips har jag fått fram att det föddes en Magdalena Emmertz 1726-11-19 i Karlshamn dotter till knappmakaremästaren Henric Emmertz och Anna Catharina Lychovia.(C2 sid 18)
 
I disbyt finns uppgifter från flera forskare om deras barn födda i Karlshamn, Karlskrona Tyska och Ronneby. Där uppges deras sista barn vara fött i Ronneby 1742. Jag har återfunnit deras äldre barn i födelseböckerna men inte denna Ulrica Elonora.
Mitt problem uppstår när jag har hittat tre barn till en knappmkare mäster Henric Emmertz i Växjö stad.
Anna Maria döpt 1737-10-24 och tvillingarna Elsa Maria och Ulrika 1742-02-02 (CI sid 115 resp sid 155).
Här är ingen hustru/morder angiven och ingen uppgift om oäkta!?!
 
Han kan ju inte rimligen ha fått barn 1742 med sin fru i Ronneby??  
 
Således finns det en eller två Knappmakare Henric Emmertz under perioden 1720-50 en i Blekinge och en i Kronoberg eller är det samma.  
Således är det någon som kan hitta födesenotis om Ulrica i Ronneby eller kan påvisa att det är något misstag där.
Var kan Anna Catharina Lychovia ha tagit vägen jag hittar inget om när eller var hon skall ha dött.
 
Jag är mycket tacksam för alla tips som kan hjälpa mig att lösa gåtan
 
/Sven