NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-04-24

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-04-24
Skrivet av: Olle Elm skrivet 2005-03-31, 14:32
Komplettering:  
Sekundkapten Sven Ellings död 1706 kommer sannolikt från militära rullor då det är i samband med redogörelse för dessa som hans död nämns. Möjligen dog han under 1706 års fälttåg i Polen eller i de sachsiska kvarteren hösten 1706. Endast en genomgång av rullorna torde ge oss svaret.
Då jag själv inte har tillgång till Lewenhaupt men nu i H. Skafvenstedts anteckningar hittat följande mer preciserade tidsangivelser - vilka torde komma från Lewenhaupt - delar jag med mig av dem:
 
Sven Elling, i Grankärr, ägde 3/8 mtl, fänrik vid Jkpg rgmte 1677, löjtn därst. 1700 24/12, konfirm. 1701 25/4, sekundkapten därst 1704 1/12, död 1706.
 
Om han verkligen ägde Grankärr är vad jag vet ännu ej bevisat.
 
Dag, Du anger min hypotes om Ellingarnas anknytning till Mälarlandskapen min romantiska teori. Du har fritt val att tycka att den är romantisk. Själv angav jag den en liten id? av hypotetiskt slag. Så kan den väl få vara tills dess olika domboksbelägg, kyrkböcker m m undersökts lite mer ordentligt. Tror det är viktigt att kunna jobba med flera små id?er av hypotetiskt slag, men att pröva dessa mot källorna och att förkasta dem om de inte håller.  
Återkommer om andra punkter här ovan.
Vänligen,
Olle