NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-04-24

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-04-24
Skrivet av: Dag Bremberg skrivet 2005-03-31, 12:46
Olle, utmärkt att du hunnit sammanställa Elling-uppgifterna. Detta gör det tydligare att det bör ha varit två Sven E, eftersom fänriken nämns så pass många gånger efter att löjtnanten blivit löjtnant.
Men eftersom vi inte har någon notering där båda nämns så vågar jag inte svära på att det inte är person och att han antingen blivit degraderad eller att kyrkböckerna är felaktiga.
Och om de är två så måste vi förstås reda ut släktskapet. Min teori om far-son är jag själv mkt tveksam till nu.
 
Några kommentarer:
1) Löjtn Elling är noterad f gåvopeng i KR även 1696 (enl Anettes avskrift)
 
2) Noteringarna om en löjtnant Elling 1702 resp 1707 bör avse Sven 1, eftersom Sven 2 hade blivit sekundkapten 1701 o kapten 1704 (om vi litar på de uppgifterna, vilket vi inte har ngn direkt anledning att inte göra). Ett alternativ är förstås att det 1707 är den löjtnant (Jonas?) som nämnts 1715 i Taxinge. Det nämns ju ingen ort.
 
3) Sven 1 förekommer på Grankärr 1690-91 resp 95-96, medan Sven 2 är belagd endast 1696 (vid födseln 1694 behövde han inte vara närvarande). Vore det inte för ovan nämnda notering i KR 1696, så skulle de inte ha varit där samma år. Det förefaller märkligt, men jag är okunnig om vart deras militära uppdrag kan ha fört dem dessa år.
 
4) Sven 2 är aldrig noterad som kapten, endast hans änka. Det kan givetvis bero på att han dör i tjänst på annan ort ngn gång före 1710.
 
5) Att Sven o Kerstin är syskon framgår ju av SoH-brevet, men vi kan nog inte säkerställla exakt hur släktskapet är t löjtnanten i Taxinge, förrän någon kontrollerar noteringen vid Selebotinget 1715.
 
6)Jag gillar din romantiska teori, Olle, men som boende i Mariefredstrakten vill jag framhålla hur långt det är till Arboga... Vi har väl f ö inga belägg för att någon av dessa släkter skulle ha funnits i Sörmland före 1715. Det är ju möjligt att Ellingarna har sörmländska rötter, men vi får väl då kolla mer om Navsta, o bl a mtl (uppländska Torsvi tycks f ö sakna kyrkböcker f denna tid).
 
mvh/Dag