NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-04-24

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-04-24
Skrivet av: Olle Elm skrivet 2005-03-28, 23:09
Dag,
Tack för att Du kritiskt granskar mina platsangivelser! Hittar inte Nafsta i Lännatrakten (söder om Strängnäs). Kan Du ge närmare anvisningar? Socken - mera tydligt läge kanske?
 
F ö en komplettering ang det vapen jag anger ovan; Vid kontakt med Magnus Bäckmark anger han förekomsten:
Eder Kungl Maj:ts kansli, Eder (volymnummer). Riksarkivet. Volymnumret är alltså här 223.
Magnus skriver:
Han skriver själv sitt namn Swen Elling och sigillet har ägarinitialerna S E och ca 1700, då eden avlades, var han löjtnant vid Jönköpings regemente. På grundval av det har jag identifierat honom med den Elling som står med i Karl XII:s officerare.
 
En fråga jag sitter med är; Har någon gått igenom rullorna för Jönköpings regemente för perioden? Det skulle behövas för att ytterligare säkerställa  om båda de officerare Sven Elling som förekommer i Grankärr, Vireda sn, var aktiva där under samma period. Om Lewenhaupt t ex inte känt till att det förekommer två Sven Elling i Vireda sn under perioden, kan en felaktig identifiering skett ...
Jag utgår från att det inte finns några tryckta matriklar för detta regemente, men är osäker.
 
Vänligen,
Olle