NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 05 oktober, 2013

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 05 oktober, 2013
Skrivet av: Cecilie Simon skrivet 2013-03-18, 17:51
28.mai 1763 trolover agtbare unge Karl Magnus Echman Snidkersvend, kommen fra Sverrig og Pigen Anna Jensdaatter seg i Christiania Oslo.
De får barna:
âEUR¢   Abraham
âEUR¢   Abraham
âEUR¢   Carl Magnus
âEUR¢   Anne Kierstine
 
Anna Jensdatter dør i Oslo 1789, og året etter forlover Magnus seg i Oslo med 19 år omtrent gamle Kirsti Andersdatter. De reiser så til Eidskog ved Kongsvinger, sannsynligvis Kirstis hjemsted, for å gifte seg. Ved ekteskapsinngåelsen kalles han Magnus Nilsen Ekman.
1795 blir deres eneste barn Nils Magnusen, min tipp tipp oldefar født på Eidsberg. Rundt denne tiden dør Magnus, for i 1801 har Kirsti giftet seg på nytt med Ellef Thorsen. Kirsti og Ellefs sønn Thor dør 1800 i Hobøl 1 år gml f.1799.  Dessverre har jeg ikke klart å finne dødsregistreringen til Magnus, Kirstis nye ekteskap eller sønnen Thors fødsel, hverken i Oslo, Eidsberg Hobøl eller nærliggende områder.
 
Den eneste aktuelle Magnus Nilsen Ekman Jeg har funnet er den Magnus som er født 6.jun 1739 på Ekam og døpt 11.jun 1739 i vassunda Vassunda-C-1-1702-1778-Bild-45-sid-43.
Foreldrene var Nils Ekman ca. 1710-1754 Rytter og Anna Brunberg f. ca 1713. I husforhørene fra 1754 tror jeg det står at Magnus har reist til Stockholm  
 
(http://aforum.genealogi.se/discus/messages/576/381031.jpg)  
 
og i 1755 noe om enken jeg ikke klarer å lese.  
 
(http://aforum.genealogi.se/discus/messages/576/381032.jpg)
 
Jeg finner ikke familien i Vassunda året etter.
Nils og Anna hadde i alle fall barna:
âEUR¢   Carl, sannsynligvis død som barn
âEUR¢   Magnus
âEUR¢   Abraham
âEUR¢   Erik, død som barn
âEUR¢   Nils, død som barn
 
Er det noen som kan hjelpe meg videre, for å finne ut om det er denne Magnus som reiste til Christiania?
Hvor reiste Anna Brunberg og sønnen Abraham?
Hvilke kirker i Stockholm bør jeg ev lete videre i?
 
Dette er mitt første forsøk på slektsforskning i Sverige så jeg er glad for all hjelp å støtte:)
 
Cecilie
 
Meddelandet ändrat av Chusebye 2013-03-18 18:10