NULL Skriv ut sidan - Ekestubbe

Anbytarforum

Titel: Ekestubbe
Skrivet av: Åsa Lundqvist skrivet 2006-10-22, 14:52
Åsa Lundqvist heter jag, född 1947 och syster till den Torbjörn Lundqvist, född 1943, som nämnts i  dessa sammanhang. Vår far Sigvard Lundqvist, född 1913, var ättling i rakt nedstigande led till Torbjörn Pedersen och Frans Torbjörnsson som först Gustav Vasa och sedan Karl IX adlade (lågadel). Anledningen var att de var betrodda bergsmän som stöttat konungarna, Frans även i krigshändelser i Polen.
Vår far hade släktboken utgiven 1899 och i vår hall hängde ett faksimil av sköldebrevet som Karl IX hade undertecknat. I adelskalendern fanns, förutom de högadliga, en avdelning lågfrälse som inte hade introducerats på Riddarhuset och dit hörde släkten af Ekestubbe. Senare släktingar tycks ha slängt bort af:et.
Vår nu avlidne far tog vid skilsmässa med sig Ekestubbe-klenoderna. Hans änka bor nu i Tyskland och har behållit dem, vad hon nu kan ha för glädje av sådant?! Vi i familjen Lundqvist är släktforskningsintresserade och skulle gärna vilja ha de där föremålen. Min bror Torbjörn är som sagt döpt efter anfadern. Anledningen till att vi heter Lundqvist är att en giljare vid namn Niklas Edberg sol- och vårade en välbeställd Ekestubbeänka med många barn någon gång på 1800-talet. Han söp upp bergsmangård och tillgångar, så att änka med barn kom på obestånd. Vanärade for de flesta av barnen till Amerika, en Johannes blev kvar i Bergslagen och är vår farfarsfar, hans son hette Karl Bertil Lundqvist och bodde i Kopparberg. Kul att någon mer är släktintresserad! Min bror och jag är journalister, i Varberg respektive Nyköping. Släkthälsningar från Åsa Lundqvist.