NULL Skriv ut sidan - Ekestubbe

Anbytarforum

Titel: Ekestubbe
Skrivet av: Patrik skrivet 2004-09-26, 18:42
Hejsan   Nu har jag lyckats hitta det jag sökt efter. I boken Vikers Ekestubbe Slägten skriven av Johan Johansson så har jag kunnat leta mig tillbaka till Tobjörn Pedersson på Våla som den 26 Januari den 1544 blev nobiliterad av kung Gustaf 1 med ett sköldebrev. Samt så har jag fått en kopia av det förnyade sköldebrevet från 1596 med det inmålade vapnet.  Nu undrar jag om det finns någon som vet var detta sköldebrev i original finns och om det då skulle kunna gå att få tag på en bra kopia på detta.  I förordet till boken av Johan Johansson står det:Vid flera tillfällen så har jag ansett mig böra fästa uppmärksamheten därå, att inom Örebro läns norra bergslager finnas rätt många slägter, stundom ganska vidt utgrenade, hvilkas ättledningar kunna spåras tillbaka i tiden, i åtskilliga fall ända till gamle kung Göstas dagar.  Nu undrar jag ju givetvis om det ligger någon sanning i detta och om det finns någon som kan hjälpa mig att få lite klarhet i det.  Sen så skulle jag gärna vilja veta om det är någon som har något bra tips på hur man kan leta sig längre tillbaka än Torbjörn Pedersson.  Jag har också läst att denne Torbjörn skulle ha varit fogde över Roslagen och Värmdö, men jag vet dock ej om det stämmer.  MVH   Patrik