NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2010-07-28

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2010-07-28
Skrivet av: Hilde Norrgrén skrivet 2010-02-13, 22:01
Jeg lurer på om noen kan klare å hjelpe meg å finne foreldre og søsken til min tipp-tipp-oldefar Anders Lindedal (skrives også Lindahl). Jeg har en avskrift av en nekrolog som ble trykket i Tidning för Vänersborgs stad och län den 15. januar 1880, like etter hans død (han døde 12/12 1880 i Vänersborg).
 
Skriften er utydelig, men jeg har notert at han ble født i mars (?) 1792. Videre står at han ble født i Skogsbol [?] under ”säterist” [er det et ord? skriften er utydelig] på Dal [sakristi Ekholmen, har jeg hørt av en slektning, men vet ikke om dette virkelig er et sted?]. Han var yngst av 8 søsken. Foreldrene var husmannsfolk. Som moderløs 12-åring måtte han ut i verden og gikk ni år i lære hos den tyske byggmesteren Lithner og etterfølgeren Oppmann i Uddevalla. Da han var 21 år, var han landvärnsman i krigen i Norge 1813/14. Han fikk gesellbrev 30/10 1815 og praktiserte i Göteborg og Fredrikshald (Halden). Bosatte seg i Vänersborg i 1826, ble byggmester i 1833. I 1834 brant Vänersborg, og omtrent hele byen brant ned, inkludert Anders\ eget hus. Dette betød mye arbeid for Anders, som slo seg godt opp. Han hylles i nekrologen som et utrettelig arbeidsjern, 86 år gammel reparerte han selv taket sitt. Han var byens eldste mannlige innbygger da han døde.
 
Jeg har også fått tilsendt en del informasjon av en annen fjern slektning, og dette er hentet fra Olof Ljungs bok om Ingevaldssläkten: Anders Lindahl, f. i Ör. Vid en sockenstämma i Or den 4 maj 1817 blev Murmästargesällen Anders Linddal enhälligt antagen till sockenmurmästare och skulle utdrag utur protocollet honom härom meddelas. Han hade gått i lära i Tonsberg [hvor er dette? Er det Tønsberg i Norge?] för att i samband med giftermålet med Greta Bergman 1825 utflytta till Vänersborg. Under åren 1831 till 1834 bodde familjen i Frestersbyn i Or på den 1/18 mantal som var hustruns arv i gästgivargården. På grund av duglighet inom sitt yrke blev Linddal senare antagen som murmästare och ålderman i Vänersborg. Men även en skicklig yrkesman kan ibland göra sina misstag och detta gjorde också murmästare Linddal när han 1865 lät uppföra Grinstads kyrktorn. På grund av att tornet blev förankrat i långhusets gavel samt att tornets yttre grand inte fick det säkra underlag som krävdes, började tornet snart att luta utåt, något som vi än i dag tydligt kan konstatera. Murmästarens ättlingar kallade sig Lindedal och kapellmästare Styrbjörn Lindedal i Göteborg var en av dessa.
 
Jeg vet mye om Anders Lindedals barn, men lurer på om det er mulig å finne hans foreldre og søsken! Vil være svært takknemlig for hjelp!