NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2002-11-10

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2002-11-10
Skrivet av: Kaj Janzon skrivet 2000-04-21, 21:45
Det medeltida Ör finns nu att beskåda i en högst preliminär DMS-redovisning på webadressen:
http://www.bahnhof.se/~kaj/nordalhd.htm
 
Jag vill betona att det rör sig om en inledande övning för Det medeltida Sveriges volym 6:1, Dalsland, inte någon slutlig redovisning. Den kommer om ett par år. Erfarenhetsmässigt vet jag att redovisningen då kommer att skilja sig från den nuvarande på åtskilliga punkter.
 
Varför då lägga ut en så preliminär produkt då? Jo, tanken bakom, för en sådan finns det, är att testa nya arbetsmetoder. Det medeltida Sverige har under sin ungefär halvsekellånga verksamhetstid haft stor nytta av sina kontakter med den lokalhistoriska forskningen. Vi vet att det finns en massa kunniga amatörforskare ute i bygderna, ofta med värdefulla kunskaper som vi inte kan nå via de centrala forskningsarkiven och -biblioteken.
 
Det sätt genom vilket vi alltför ofta får ta del av sådan kunskap, är att någon ringer några veckor efter att ett DMS-häfte lämnat trycket och säger något i stil med att: Jo, det där om byn Kolberga, det har blitt fel i eran bok, för det fanns ett annat Kolberga förut, ungefär där torpet Snebacken ligger nu, men det ödelades i början av 1600-talet och se'n byggde man upp Kolberga igen 30 år senare fast 400 meter längre österut, men det visste ju inte lantmätarna när dom läste i sina gamla papper förstås, och därför....
 
Det är ett typiskt exempel på lokal kunskap som vi gärna hade tagit del av innan boken gick till trycket i stället för efteråt. Vår ambition är ju att det sista DMS-häftet, Rättelser och Tillägg, skall bli det tunnaste av dem alla, helst med god marginal dessutom.
 
Alltså: Synpunkter, frågor och information emottages tacksamt. Hur lång testperioden blir har ännu inte beslutats. Inledningsvis kör vi enbart med Örs socken i något halvår och sedan gör jag en utvärdering.
 
mvh
Kaj Janzon