NULL Skriv ut sidan - Dyberg

Anbytarforum

Titel: Dyberg
Skrivet av: Gunnel Larsson skrivet 2013-11-15, 18:07
Solveig,
Johan Peter som föddes 1788-04-28 i Gislaved/Båraryd var min farfars far, även om det verkar omöjligt på så få generationer, men med två gamla fäder i släktledet blir det möjligt.
 
Det var gästgivaren Wilhelm Hanssons dotter Johanna på Norregård som fick en oäkta son och Johan Lorentz Dyberg(kallad Johan Pet.i födelseboken)som erkänner faderskapet.
Västbo häradsrätt - §118  30 okt 1788. Rättegången skjuts upp eftersom Johanna är sjuk (hon dör i november) Rättegången genomförs i Västbo Häradsrätt §85 den 11 febr 1789.
 
Johan L Dyberg som är Inspektor i Gyllenfors bruk får redan den 21 februari 1789 en son med änkan Margaretha Unnera i Anderstorp. Något märkligt är att en av faddrarna är Tracteuren Wilhelm Hansson. Johan o Margaretha gifter sig 1791 i Båraryd. De flyttar till Villstad Quarnaryd och sedan till Långaryd där Johan Lorentz dör 1828-10-04.
 
Hur gick det då för min anfader? Jo han växte upp med sin morfar gästgivaren och när han dog 1802 försvann Johan Peter från Båraryd. Hittar honom några år senare (1809-1810)på Hovstallet i Stockholm. Han har bytt namn till Rolander (jag hette R. som ogift). Han blir därefter livgardist. 1815 får han avsked för en skadad hand. Dyker sedan upp i Hånger i Småland där han lever under resten av sitt liv. I sitt andra äktenskapet föds min farfar 1851. Familjetraditionen berättar att farfars far först hette Dyberg och sedan bytte namn till Rolander. Det hade nog varit omöjligt att hitta hans familjebakgrund om inte muntliga traditionen funnits.
 
Jag har en hel del uppgifter om släkten Dyberg, men berätta vilken koppling du har till Dybergs-släkten.
 
Mvh
Gunnel