NULL Skriv ut sidan - Duker / Duke / Duuk

Anbytarforum

Titel: Duker / Duke / Duuk
Skrivet av: Mattias Johansson skrivet 2015-08-16, 15:11
Jag har nu åter granskat gravstenen på Nässjö gamla kyrkogård, bl.a. efter att ha besökt den igen i sommar. Jag vågar mig nu på en återgivning av texten, även om den exakta återgivelsen ibland är något osäker. Så här läser jag den, de mer osäkra tecknen eller passagerna har jag satt inom hakparenteser. Överallt i texten finns ligaturer (vilka jag har löst upp och inte brytt mig om att särskilt återge här nedan).
 
Norra sidan
THE RETTFERDIGAS SIÄLAR ÄR
 
Över texten tycks finnas de undre hälfterna av ett antal lite större bokstäver. Stenen skulle då vara skadad i toppen, vilket också antyds av södra sidans övre bildframställning. Bokstäverna skulle möjligen kunna utgöras av två monogram alternativt förkortningen IHS, upprepad två gånger.
 
Under texten finns två rundlar, den ena visande något heraldiskt vapen eller emblem, och den andra visande en dödskalle. }
 
Under rundlarna står ANNO 1678
 
Södra sidan
HÄR UNDER LIGGER BEGRAFUEN / FORDOM LANDTMÄTARE ÖFUER / IÖNEKIOPINGS LÄHN DHEN EHRE / BORNE OCH UÄLBETRODDE PEDER / IONSON DUUKE / SAMPET HANS KIÄRÄLSKELIGE / HUSTRUOR OCH DÜGDERIKE MATRO / NER HUSTRO KARIN PEDERSDOTTER / Ao 77
 
Över texten finns en skadad bildframställning. Under texten finns en krans med inskriptionen P DUUK, där P:et är snirkligt utformat, närmast som ett kombinerat P och D.
 
Raden som börjar Ao 77 är svår att läsa och är infogad mellan två egentliga rader, under bokstäverna DOTTER i Pedersdotter, som är något upphöjd från den ovanstående radens bas. * i återgivningen ovanför ersätter några tecken - snarast 91ISE (eller möjligen 01ISE, där de första två tecknen i så fall är något upphöjda). Efter tecknen följer en vinkel som fortsätter ut i kanten och kan ha varit en del av något större tecken (typ första halvan av ett spegelvänt N.
 
Norra sidan av stenen återger alltså ett bibelcitat, Salomons vishet (Vishetsboken) 3:1-3 med ett följande årtal 1678. Södra sidan ger oss sedan några personuppgifter. Även om jag inte förstår alla siffror och bokstäver i den korta raden under Karin Pedersdotters namn står det klart att här finns ett årtal 1677. Det rimliga är väl att stenen (kanske dess ena sida) höggs 1678 efter Karins död 1677 (kanske i samband med en sen begravning, kanske huggen och levererad först några månader efter hennes död). Gravstenen kan sedan ha kompletterats med en inhuggen text på andra sidan efter Peders Dukers död.  
 
Uppgiften om två söner i första äktenskapet gör det rimligt att man kan stryka den med största sannolikhet (bl.a. av Örnberg) konstruerade sonen Peter. Jag har inget som antyder att någon sådan skulle ha funnits. Enda tvivlet utgör kanske dopvittnet mons. Petter i Runneryd i Nässjö födelselängd 1695. Rimligen är denne identisk med Jonas Dukers lärling fr.o.m. 1692, Petter Bursie, som också finns som dopvittne i Nässjö några år senare med hela sitt namn utsatt.